Инвестиционната бизнес анкета на Националния статистически институт (НСИ), проведена сред промишлените предприятия през октомври 2015 г., показва, че предприемачите очакват през 2015 г. направените инвестиции да бъдат с 32.6% по-малко в сравнение с предходната
Според основните производствени групировки най-голям относителен дял в очакваните инвестиции през 2015 г. формират енергийните и свързаните с водата отрасли (33.7%), следвани от отраслите, произвеждащи стоки за междинно потребление (31.9%), и отраслите, произвеждащи недълготрайни потребителски стоки (20.4%).
По данни от бизнес анкетата прогнозите за 2016 г. са за намаление на обема на инвестициите в промишлеността с 2.4% спрямо 2015 г., като около 36% от предприятията не планират разходи за придобиване на дълготрайни активи през следващата година.
В структурата по основни производствени групировки енергийни и свързаните с водата отрасли отново формират най-голям относителен дял - 39.4%. След тях се подреждат отраслите, произвеждащи стоки за междинно потребление, и тези, произвеждащи недълготрайни потребителски стоки - съответно с 32.4 и 15.7%.
Съобразно направлението на инвестициите през 2016 г. с най-голям дял се очаква да бъдат тези за заместване на износеното оборудване - 29.3% от общия стойностен обем на инвестициите в промишлеността. На второ място с 29.1% дял са предвидените инвестиции за увеличаване на производствения капацитет, следвани от тези за механизация или автоматизация на съществуващи производствени процеси и за въвеждане на нови производствени технологии - с 24.2%, и за опазване на околната среда, мерки за сигурност и други - със 17.4%.
По отношение на факторите "търсене на продукцията", "финансови ресурси или очаквани печалби" и "технически фактори", които биха повлияли върху решенията на мениджърите за инвестиции през 2016 г., преобладават позитивните оценки на влияние - "стимулиращо" или "много стимулиращо".
При групата "Други фактори" (политиката на обществените институции, особено по отношение на данъчното облагане и условията за износ на продукция и други) 24.7% от анкетираните посочват влиянието им като "стимулиращо", 38.4% от тях се въздържат от оценка, а 24.8% отговарят, че факторът не оказва влияние.