Молбите на потребители да купят онлайн стоки на изплащане през миналата година са нараснали с 300 на сто, отчитат от "БНП Париба Лични финанси"
За офлайн покупките молбите са се увеличи с 20 на сто през 2014 г., а за онлайн - с 300 на сто. Това показват данните от новото издание на класацията "Топ 10 на изплащане 2014" от БНП Париба Лични Финанси, България. През изтеклата година българите са започнали да купуват два пъти по-скъпи телевизори спрямо година по-рано, а смартфоните са заели второ място сред най-купуваните на изплащане стоки измествайки лаптопите.
Новото издание на класацията "Топ 10 на изплащане" е базирано на молбите за финансиране на покупката на близо 455 хил. стоки през 2014 г. Над 256 хил. от тези молби са били за 10-те най-търсени стоки, уточняват от компанията.
Потребителите, които са купували офлайн, са имали засилен интерес към покупката на телевизори (ръст от 10% на годишна база), дивани (ръст от близо 80%), перални машини (30%) и климатици - с ръст от близо 10%.
От компанията смятат, че ръстът в покупката на стоки на изплащане през изминалана година в голяма степен се дълги на постепенно нарастващата увереност на хората по отношение на техните доходи както и удобните финансови продукти, предлагани за целта.
От "БНП Париба" отчитат, че ръстът в покупката на телевизори е очакван в година, когато има голямо спортно състезание каквото беше Световното първенство по футбол, което се проведе в Бразилия.
Според данните на компанията, през 2014 г. най-търсеният телевизор е бил два пъти по-скъп в сравнение с 2013 г. Новият победител е с цена 1 020-1 070 лева. Това е 40-инчово 3D Full HD Smart устройство с възможност за конвертиране на образа от 2D към 3D, 400 Hz честота на опресняване, 3D озвучителна система, възможност за запис върху външен носител и много други съвременни характеристики. За сравнение, победителят през 2013 г. е 32-инчов HD Ready телевизор на цена 490-540 лева.
"Така "смарт" телевизорите спечелиха битката със "стандартните" устройства от по-старо поколение", посочват от компанията.
Готварските печки също са по-скъпи в сравнение с най-търсения модел през 2013 г. Цената на новия победител е 570-620 лева, което е ръст с около 100 лева, в сравнение с топ модела от предното издание на класацията.
През 2014 г. е отчетен ръст от над 300% на молбите за финансиране на онлайн покупки на изплащане. "През последната година броят им надхвърли 15 500, докато през 2013 беше значително по-нисък. Това потвърждава тенденцията за бързо развитие на сектора на електронната търговия в България, така както е в западните страни", анализират от компанията.
Според експертите й този ръст се движи от няколко фактора - по-широкото проникване на интернет и улеснения достъп до мрежата през мобилни устройства. В същото време все повече търговци предлагат онлайн покупки на изплащане.
Данните от класацията показват, че 4 от най-търсените през 2014 г. стоки са "умни", свързани с интернет устройства - смарт телевизорите, смартфоните, лаптопите и таблетите. Експертите на БНП Париба Лични Финанси, България коментират, че подобен ръст на търсенето на такива устройства показва, че за българите е задължително да бъдат онлайн навсякъде и по всяко време.
По тази причина потребителите изглежда са склонни да направят компромис с някои хардуерни характеристики, но да притежават лаптоп или смартфон на по-достъпна цена.
През 2014 г. смартфоните изместиха лаптопите от 2-то място в класацията, след като бяха четвърти през 2013 г. Също така, молбите за покупка на такива устройства на изплащане отбелязаха ръст от 100% на годишна база.
Най-търсеният смартфон е близо 2 пъти по-евтин в сравнение с победителя от 2013 г. Той е с голям 5-инчов екран, 8GB вградена памет, 1 GB оперативна памет и 1.2 GhZ процесор. Победителят работи с 2 SIM карти. Според експертите на компанията, това означава, че много българи използват услугите на повече от един мобилен оператор, което се дължи на конкуренцията между телекомуникационните компании.
Според изпълнителния директор на БНП Париба Лични Финанси, България Мишел Фуйе повишеното търсене на потребителски кредити за покупка на стоки на изплащане е положителен знак за българската икономика.