12 Май 2024, 01:18 Днес (0) | Вчера (0)

КЗК: Не е нарушен законът по отношение на учредяването на съвместното предприятие “Магистрала Тракия”АД

01 Декември 2005 13:57 INSMARKET по статията работи:
A+ A-

КЗК установи, че създаването на съвместното предприятие “Магистрала Тракия”АД представлява концентрация на стопанска дейност по смисъла на ЗЗК

Със свое решение Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) единодушно прие, че по повод учредяването на съвместното предприятие “Магистрала Тракия”АД от страна на 5-те дружества: “Автомагистрали” ЕАД, “Техноекспортстрой” ЕАД, MSF MONIZ DA MAIA, SERRA AND FORTUNATO, Португалия, LENA ENGENHARIA E CONSTRUCOES, SA, Португалия, и SOMAGUE CONSESSOERIRS e SERVICOS, SA, Португалия, не е нарушен чл. 24, ал. 1 от Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК).
Член 24, ал.1 от ЗЗК задължава предприятията да уведомят предварително КЗК при извършването на концентрация от тяхна страна, когато общият им оборот на съответния пазар на територията на страната за предходната финансова година надвишава законовия праг от 15 млн. лв.
КЗК установи, че създаването на съвместното предприятие “Магистрала Тракия”АД представлява концентрация на стопанска дейност по смисъла на ЗЗК.
В изпълнение на горната императивна разпоредба, за да установи дали прагът от 15 млн. лв. общ оборот на участниците в концентрацията е надхвърлен, КЗК събра оборотите, реализирани в страната на дружествата-учредители на Магистрала Тракия”АД за приключилата 2003г., предхождаща учредяването на съвместното предприятие, като към тях прибави оборотите на контролираните от тях лица, извършващи дейност в Р.България към съответния момент.
По този начин КЗК установи, че общият оборот на участниците в концентрацията, реализиран на територията на Р.България, е под законово установения праг от 15 млн. лв., поради което учредителите не са имали задължение да уведомят КЗК за намерението си да създадат съвместно предприятие.
КЗК не взе предвид оборотите на чуждестранните участници в концентрацията, реализирани изцяло извън страната, доколкото разпоредбата на чл. 24, ал.1 от ЗЗК изрично посочва, че се събира само оборотът, реализиран в страната. Разпоредбата съдържа тази конкретизация в резултат на последните изменения на ЗЗК, публикувани в ДВ бр. 9/31.01.03г., с които се направи това уточнение. От изменението на разпоредбата до настоящия момент, в постоянната си практика КЗК взема предвид единствено оборота, реализиран от предприятията на българския пазар, в който смисъл бе постановено и настоящото решение.
Във връзка с изчислението на оборота в конкретния случай, вземайки предвид участието на португалските дружества в създаването на съвместното предприятие и тяхната дейност извън страната, и с оглед обстоятелството, че Р.България следва да спазва Европейското споразумение за асоцииране, и да се съобразява с европейските норми, уреждащи контрола върху концентрациите, КЗК изиска и получи експертно становище от ГД “Конкуренция” на Европейската комисия.
Прилагайки прецизно чл. 24, ал.1 от ЗЗК, съгласно който се взема предвид само оборотът на участниците в концентрацията, реализиран на българския пазар, КЗК изцяло се съобрази с полученото експертно мнение на ГД “Конкуренция” на ЕК относно приложимия правен ред в настоящия казус, което е в същия смисъл.
Коментарът на ЕК не беше разгласен, за да бъде спазена препоръката на ЕК към КЗК, изложена в Редовния доклад за 2005г., относно необходимостта от по-строго опазване на тайната на конфиденциалната информация, каквато представлява за КЗК това неофициално консултативно становище. В практиката си до момента Комисията никога не е запознавала страните с получаваните от ЕК в рамките на конкретните проучвания по отделни случаи неофициални консултативни становища, искани и предоставяни на експертно ниво, доколкото те не представляват част от доказателствата по преписката, а представляват само форма на междуинституционално експертно сътрудничество, целящо единствено да се унифицира в максимална възможна степен практиката на КЗК с тази на ЕК.
Във връзка с достъпа на страните до доказателствата по преписката следва да се подчертае още и, че чл. 51, ал. 3 от ЗЗК предвижда всички факти и обстоятелства, събрани по време на проучването, да не могат да бъдат разгласявани, ако представляват производствена, търговска или друга, защитена от закона тайна.
Спазването на тази разпоредба изисква винаги, когато страните предоставят информация, която считат, че представлява за тях търговска или друг вид тайна и изрично посочат, че желаят тя да бъде засекретена, КЗК безусловно да се съобрази с искането им, доколкото в закона не се предвижда право на преценка от нейна страна дали и доколко една информация съдържа тайна за страната.
 Поради това, и във връзка с изрично писмено искане от страна на участниците в съвместното предприятие “Магистрала Тракия”АД, приложено към преписката, КЗК засекрети събраните доказателства, свързани с оборотите на португалските дружества.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 10 Май 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8224
GBP 2.4796 2.4887 2.2743
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив