Санкцията е в размер на 542 662 лева
Комисията за защита на конкуренцията наложи имуществена санкция на "Кауфланд България ЕООД енд Ко” КД в размер на 542662.50 лв. след като установи извършено нарушение на Закона за защита на конкуренцията.
В периода от юни на 2010 г. до края на април 2014 г. ответното дружество е рекламирало цената и качеството на своите продукти с послания като: "K-Classic Ви дава гаранция за най-ниска цена! Без
компромиси. При сравними продукти никоя друга търговска верига в нашия град не предлага по-ниска цена. Ден след ден, година след година" и "гарантирано качество на най-ниска цена”.
Същността на гаранцията се свежда до обстоятелството, че дружеството предлага под собствената марка "К-Classic” продукти с гарантирано контролирано качество на най-ниска цена или на по-ниска
такава.
Производството показа, че след проучване на цените в конкурентни вериги, Кауфланд намалява продажната цена на сравними/аналогични продукти "K-Classic" на по-ниска от констатираната продажна цена на
конкурентния продукт или на цена, равна с цената на продукта на конкурента. В контекста на използваните рекламни послания понятието "гаранция” се свързва с поет ангажимент от дружеството да
предлага промоционалните продукти именно на най-ниски цени. По този начин се създава предварителна представа у потребителя, че закупувайки дадена стока с посочената гаранция, същата е гарантирано
на най-ниска цена, се казва в решението на КЗК.
Дружеството използва при промотирането на тази гаранция посочените граматически форми на превъзходната степен "най-” и сравнителната "по-” с цел да привлече вниманието на потребителите към факта,
че цените на неговите продукти "K-Classic" са най-ниските при съпоставка със сходни или аналогични продукти в останалите конкурентни вериги, респективно са по-ниски от тях. И двете хипотези
предполагат, че цените на продуктите K-Classic са не просто равни или еднакви, а са под цените на конкурентните сравними продукти.
Комисията приема, че с поведението си дружеството целенасочено и систематично поддържа две паралелни ценови реакции - намаление на цените на продуктите K-Classic в размер, по-нисък от цената на
конкурента, или намаление до размера на най-ниската конкурентна цена. Същевременно през целия период на предлагане и промотиране на гаранциите ("най-ниска цена”) Кауфланд презентира пред
потребителите цените на продуктите си като най-ниски цени в сравнение с цените на конкурентите. В този смисъл е налице явно противоречие между същността на предоставяната гаранция в частта относно
предлагане на продуктите K-Classic на "най-”/"по” ниска цена, и размера на цените в Кауфланд на съответните продукти, които са намалявани до установените на пазара най-ниски цени, предлагани от
неговите конкуренти. Използваният от дружеството механизъм за компенсиране на потребители, заплатили за сравним или аналогичен продукт по-висока цена в магазините на Кауфланд, чрез възстановяване
на разликата до размера на цената на конкурента, също влиза в противоречие със съдържанието на рекламните послания за "най-”/"по” ниска цена. В действителност потребителят получава равна на
конкурентната цена, а не по–ниска, както се сочи в използваните рекламни послания.
При определяне на санкцията Комисията е отчела като смекчаващо обстоятелство факта, че след образуването на производството Кауфланд предприема действия по преустановяване разпространението на
заблуждаващата реклама, като променя част от рекламното послание във връзка с гаранцията за качество на продукти K-Classic - от "най-ниски цени” на "трайно ниски цени”.