Комисията за защита на конкуренцията наложи имуществена санкция в размер на 30 000 лв. на “ШОК МЕДИА” ЕООД, София за извършено нарушение на чл. 33, ал. 2 във връзка с чл. 30 от ЗЗК и постанови също прекратяване на това нарушение.
Комисията е сезирана за случая от “Ню медиа груп” ООД, София. Дружеството издава седмичния в. “ШОК” въз основа на лицензионен договор с “Рекламно-дилърска агенция – Дикта” АД за използване на марка
“ШОК”.
Според молителя към датата на сключване на договора на пазара се издава и друг в.”ШОК” с оформление, идентично с регистрираната марка, за което притежателят й не е давал разрешение. Впоследствие за
наименование на вестника е използвана думата ШОУ, а към графичното оформление са включени допълнителни елементи, които обаче не преодоляват близостта с марката.
Разпоредбата на чл. 33, ал. 2 от ЗЗК забранява използването на фирма, марки или отличителен знак, идентични или близки до тези на други лица, по начин, който може да доведе до увреждане интересите
на конкурентите и/или на потребителите.
“Ню медиа груп” ООД издава седмичния вестник “ШОК” от 28.08.2003 г. Според събраните по преписката доказателства оформлението на главата на вестника е почти идентично с марка “ШОК национален
седмичник”. Молителят има правото до ползва цитираната марка за издавания вестник, тъй като е сключил лицензионен договор със собственика й – “Рекламно-дилърска агенция – Дикта” АД.
“ШОК МЕДИА” ЕООД издава седмичния в. “жълт ШОК”. Главата на вестника е с висока степен на сходство с марката, използвана за оформление на издавания от “Ню медиа груп” ООД вестник.
КЗК установи, че основно се акцентира върху думата “ШОК”, изписана с удебелен шрифт с черни главни печатни букви.
Освен това в издателското каре “ШОК МЕДИА” ЕООД не е отбелязан като издател. За евентуално заблуждение на потребителите допринасят и надписите, с които се указва, че това е “истинският”,
”оригиналният” вестник, а останалите, които се опитват да го имитират, са “ментета”.
КЗК определи използването на тези нелоялни способи за привличане на клиенти от страна на “ШОК МЕДИА” ЕООД като нарушение на добросъвестната търговска практика. Осъществяването на действия, в
резултат на които участник на пазара се възползва от придобилото популярност оформление на идентичен продукт, представляващо защитен обект на индустриална собственост, за което друг участник е
получил право на ползване, е сериозно нарушение на правилата за лоялна конкуренция.
В резултат на недобросъвестното поведение на “ШОК МЕДИА” ЕООД продажбите на издавания от “Ню медиа груп” вестник са намаляли средно с 30 %. Нарушението е извършено за сравнително дълъг период от
време – в рамките на повече от една година, което обосновава наложената санкция в съответния размер.