Включеният от Главна инспекция по труда показател "пазарен дял" не е критерий за изплащане на обезщетенията, реши комисията
КЗК отмени като незаконосъобразно решение на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ за откриване на процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет
„Застраховане на автомобили, собственост на ИА „Главна инспекция по труда”, недвижими имоти, предоставени за управление и стопанисване на агенцията и застраховка “Злополука и общо заболяване” на
служителите на ИА “Главна инспекция по труда”, разделена на обособени позиции: Позиция 1-Застраховка “Автокаско”, на 134 броя автомобила; Позиция 2-Застраховка „Гражданска отговорност” на 134 броя
автомобила; Позиция 3-Имуществена застраховка на недвижими имоти, предоставени за управление и стопанисване на агенцията; Позиция 4-Застраховка "Злополука и общо заболяване" на служителите на ИА
“Главна инспекция по труда”, в частта по обособена позиция 1 „Застраховка “Автокаско” на 134 броя автомобила“.
В случая критерий за оценка на офертите е „икономически най-изгодна оферта“. В методиката за оценка по обособена позиция № 1 офертите се оценяват по три показателя - стойност на
застрахователната премия, срок за изплащане на застрахователните обезщетения и пазарен дял на участника по данни на Комисия за финансов надзор (КФН) към 30.11.2012 г. по застраховка “Сухопътни
превозни средства без релсови превозни средства“.
Възложителят изтъква като основен аргумент за включване на пазарния дял като критерий за оценка на офертите по позиция № 1 възможността за преценка на способността на съответния застраховател да
изплаща своевременно обезщетение при настъпване на застрахователно събитие по застраховка „Каско“.
КЗК счита, че възложителят не е съобразил методиката си за оценка по показател „пазарен дял“ с императивните разпоредби на ЗОП.
Показателят не доказва възможност на даден застраховател да изплаща своевременно обезщетения при застрахователни събития, но за сметка на това дава необосновано предимство на потенциален участник в
процедурата, което нарушава принципите за провеждане на процедурите за възлагане на обществени поръчки.
КЗК приема, че обжалваното решение за откриване на процедурата е незаконосъобразно по обособена позиция № 1 и следва да бъде отменено в тази част.