Подобна промяна на насърчителни регионални схеми за държавна помощ вече е успешно извършена в областта на данъчното законодателство
По инициатива на Управителния съвет на Съюза на българските дружества за заетост и структурно развитие днес се проведе среща с ръководството на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).
Представителите на Съюза поискаха от комисията съдействие за разрешаване на проблеми, възникнали във връзка с реализацията на проекти по националната програма за 2005 г. "От социални помощи към
осигуряване на заетост" на Министерството на труда и социалната политика и Агенцията по заетостта, с оглед съвместимостта на това финансиране с правилата за държавните помощи.
От проведените разговори стана ясно, че комисията вече е оценила множество схеми за насърчаване на заетостта, съдържащи се в действащото законодателство, конкретно за финансиране за 2004 г. В
решенията си КЗК е постановила, че ако средствата попадат в обхвата на минималното държавно подпомагане, по смисъла на Закона за държавните помощи, то те не подлежат на контрол от комисията, тъй
като поради незначителния си размер не могат да увредят принципно конкуренцията в страната. Ако обаче подпомагането е извън тази хипотеза, т.е. е в по-голям от предвидения минимален размер, то така
представените за оценка насърчителни схеми за предоставяне на държавна помощ, не отговарят на изискванията на Закона за държавните помощи, поради което следва да бъдат изменени чрез съответни
промени в Закона за насърчаване на заетостта, Правилника за неговото прилагане, както и всички други актове, свързани с насърчаването на заетостта в страната.
КЗК счита, че за да може предприятията да получават значително по-големи суми за насърчаване на заетостта не само по конкретната схема, по която поставиха своето питане от Съюза на българските
дружества за заетост и структурно развитие, но и по всички останали насърчителни схеми в страната, е необходимо последните да бъдат изменени чрез промяна в тяхната правна регламентация. След което
тези схеми следва да бъдат надлежно нотифицирани от донора – Министерство на труда и социалната политика и Агенцията по заетостта, като второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към МТСП и
оценени от комисията. Това ще доведе до законосъобразно предоставяне на държавни средства за 2005 г. Със свое решение от юни миналата година КЗК е предложила изменение на ЗНЗ, ППЗНЗ и всички други
законодателни актове в тази насока.
Изменението в действащата регламентация и положителната оценка на новите схеми от КЗК ще позволи те да продължат да съществуват и след приемането на България в ЕС, като по този начин
предприятията ще могат автоматично да получават необходимите им за целите на насърчаването на заетостта средства. Подобна промяна на насърчителни регионални схеми за държавна помощ вече е успешно
извършена в областта на данъчното законодателство.