В жалба до антимонополния орган се твърди, че увеличението на тези такси ще доведе до затваряне на по-малките застрахователни брокери
Комисията за защита на конкуренцията се самосезира по повод постъпила жалба за извършване на оценка за съответствието с правилата на конкуренцията по повод новите такси на Комисията за финансов
надзор за застрахователните брокери. В жалбата е изложена информация за увеличението на таксата за застрахователните брокери от 1500 лв. на 5000 лв. и необходимостта от еднократното й заплащане.
Посочва се, че ефектът от увеличението ще доведе до затварянето на по-малките застрахователни брокерски фирми, защото таксата е твърде висока за тях. Твърди се също така, че увеличението е в полза
на големите брокерски компании. В жалбата е повдигнат въпросът за пропорционалността на таксата при застрахователните агенти и защо такава липсва при тази на застрахователните брокери.
Комисията за финансов надзор (КФН) е органът, осъществяващ държавния застрахователен надзор по Кодекса на застраховането. Застрахователните брокери дължат ежегодна такса за осъществяване на общ
финансов надзор в размер на 5000 лв., регламентирана в раздел II, т. I, ред 34 от Приложение към чл. 27, ал. 1 (Ново – ДВ, бр. 95 от 2017г., в сила от 01.01.2018г.) от Закона за Комисията за
финансов надзор.
Застрахователният брокер е търговско дружество или едноличен търговец, вписан в регистъра към Комисията за финансов надзор, който срещу възнаграждение и по възлагане от ползвател на застрахователни
услуги извършва застрахователно посредничество или по възлагане от застраховател или презастраховател извършва презастрахователно посредничество. В тази връзка увеличението на посочената ежегодна
такса от началото на годината е съществено, то би могло да доведе до антиконкурентна и финансова бариера за някои застрахователни брокери. Такса с такива високи размери би могла да е от естеството
да ограничи броя или кръга на участниците на съответния пазар, тъй като значително увеличава разходите за навлизане на него. Именно това е и един от критериите, посочен в контролният списък за
първоначална оценка на съответствието с правилата на конкуренцията на нормативни и общи административни актове, според "Насоките за съответствие с правилата на конкуренцията", приети и прилагани от
КЗК.
Регулации от този вид биха могли да доведат до прекомерни или ненужни ограничения върху конкуренцията на конкретния пазар, което да предизвика и повишаване цените на услугите. В случай на негативно
въздействие върху конкурентната среда, това би могло да навреди и на интересите на потребителите на застрахователни услуги, които биха имали по-ограничен избор между застрахователните брокери на
пазара, се казва в жалбата.
Застрахователните пазари подлежат на секторна ex-ante регулация, която цели защита на интересите на инвеститорите, застрахованите и осигурените лица; осигуряване на стабилност, прозрачност и
доверие на финансовите пазари, включително чрез правила и системи за управление на рисковете на тях; както и осигуряване на адекватна и стабилна инфраструктура на финансовите пазари (чл. 11 от
Закона за Комисията за финансов надзор). От друга страна секторната регулация не следва да води до затрудняване развитието на пазарната среда и до негативни ефекти по отношение възможностите за
икономически конкурентоспособен растеж. За да се извърши обективна оценка на предприетите изменения в Закона за Комисията за финансов надзор за съответствие с правилата на конкуренцията, е
необходим подробен анализ на мотивите за приемането на тези изменения, какви цели се преследват с тях, до какви ефекти за конкуренцията биха могли да доведат и има ли друг алтернативен метод за
регулация в случая, се казва в мотивите за откриване на производство на антимонополния орган.