Това е и едно от най-често констатираните от контролния орган нарушения при промоционални кампании
Най-големият риск при пазаруване от януарските намаления е търговецът да удължи срока на кампанията, но да запази същите цени, предупреди председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП)
Димитър Маргаритов в Новините на ТВ+.
"Една такава кампания може да продължи най-много 30 дни, след което – ако се анонсира процент намаление, той трябва да е спрямо последната цена, на която стоката е продавана”, разясни Маргаритов.
Той посъветва да не се пазарува под импулса на обявеното намаление, а да се обмисли дали действително дадено нещо е необходимо, за да не се окажем с наистина изгодно придобита, но ненужна стока.
"Възможно е някои търговци да имат нереализирана стока през кампаниите по Коледа и Нова година и сега да се опитват да я продадат, включително и на реално по-изгодни цени”, допълни той.
Председателят на КЗП предупреди търговците да не използват спекулативно термина "разпродажба” и уточни, че в Закона за защита на потребителите той е с по-специфична дефиниция спрямо формулировката
за намаление. Разпродажбата може да се случи за по-дълъг период от време – до шест месеца, но задължително трябва да са налице няколко предпоставки. Например, продажба или ликвидация на самото
предприятие. Друга причина може да е извършване на ремонти в търговския обект с продължителност над 30 дни. Или при пълна или частична разпродажба на стоковите наличности по повод пълно или
частично преустановяване дейността на търговеца, ако такова не е извършвано в последните три години. "Това са условия, които задължават търговеца, когато постави въпросната дума на витрината си,
при проверка да може да докаже тези хипотези. Иначе въвежда потребителите в заблуждение – те си мислят, че ще могат да си купят нещо супер изгодно, а да се окаже, че това не е така,” подчерта
той.
Маргаритов отправи и друга препоръка към търговците – винаги да анонсират новата, намалена цена спрямо последната, на която са продавали стоката поне един месец. Освен това, на самата стока да
обозначават достатъчно ясно и разбираемо за потребителя каква е била старата цена, каква е новата, респективно – какъв е процентът намаление.
Едно от най-често констатираните от контролния орган нарушения при промоционални кампании е фалшивото намаление. "Търговецът изкуствено вдига цената на стоката и няколко дни след това анонсира един
процент намаление, който звучи бомбастично, но не е реален”, поясни Маргаритов. По думите му подобен трик лесно може да бъде хванат при изискване на фискалната памет на касовите апарати за всяка
продавана в дадения търговски обект стока, като се види на каква цена това се е случвало в периода от месец преди да се анонсира намалението. "Имахме дори един случай в онлайн пространството,
когато при намаление цената на стоката беше по-висока, отколкото на нашия скрийншот преди месец”, даде пример той.