От началото на следващата година ще започнат да функционират секторни помирителни комисии
"Срещаме доста предизвикателства в своята работа. Много често те са свързани с това, че за да се докаже определен вид нарушение от страна на търговец, ние трябва да реагираме бързо. Например,
когато става въпрос за промоции, които продължават в определен период от време, който може да е доста кратък. След като получим жалба или по време на наши кампании, екипите ни трябва бързо да
направят съответните проверки, да съберат и фактите, с които да докажат, че дадено нарушение е налице. Това коментира пред Радио България в БНР Димитър Маргаритов, председател на Комисията за
защита на потребителите, в отговор на въпрос какви са основните проблеми, с които комисията се сблъсква при упражняване на контролната си дейност.
"Предизвикателство представлява за нас и това да убеждаваме търговците, особено когато констатираме неравноправни клаузи в договори с общи условия, че трябва да отстранят тези клаузи без непременно
да е необходимо да се водят дела в съда, защото бързината и икономичността при решаването на тези проблеми винаги е от полза за потребителя.”, обясни Маргаритов.
От началото на следващата година ще започнат да функционират секторни помирителни комисии, които ще се администрират от КЗП и ще имат за цел да решават потребителски спорове в сферата на
енергетиката, водоснабдителните и канализационните услуги, електронната търговия, съобщенията и транспорта, финансовите услуги. "Предвижда се с участието на бранша и на съответните регулаторни
органи да се търси едно бързо и ефективно решаване на тези спорове, при това безплатно. Но, тъй като участието на всички страни е доброволно, ето едно съществено предизвикателство, което стои пред
нас, а именно - да направим така, че тези комисии наистина да бъдат припознати от всички участници в тях като един важен и ефективен способ за решаване на потребителски спорове и да можем по този
начин да спестим време и нерви на гражданите.”, поясни ръководителят на ведомството.
Според Маргаритов българите все по-често се интересуват какви са потребителските им права и за тях става все по-важно какво трябва да направят, когато усетят, че в магазина, в хотела или в
ресторанта някой се опитва или да ги излъже, или по някакъв друг начин да направи дискомфортен техния престой.
"Не мога да не отбележа и факта, че като че ли все още в случаи, когато усещаме, че се прилага някакъв тип нелоялна практика спрямо нас, ние подминаваме това с мълчание. Според мен си заслужава да
работим в този аспект върху потребителската култура на българина, защото това действа възпитаващо и превантивно и по отношение на търговците.”, подчерта Маргаритов.