Едно от основните констатирани несъответствия са липсата на напомняне на потребителите за правото им на отказ от онлайн покупката в 14-дневен срок
24 електронни магазина за продажба на автомобилни гуми в рамките на тематична кампания е проверила Комисията за защита на потребителите (КЗП). В 13 случая са съставени актове за различни нарушения.
Това съобщи председателят Димитър Маргаритов в "Денят започва” по Българската национална телевизия (БНТ).
"Не са нарушения, които биха могли да изкривят пазара. Става въпрос за погрешно или непълно предоставяне на информацията, която е задължителна за всеки онлайн магазин. Тя е важна и макар че
повечето потребители я знаят преди да са отворили въпросния сайт, все пак всеки онлайн търговец е длъжен да спазва закона”, коментира Маргаритов.
Той посочи, че едно от основните констатирани несъответствия са липсата на напомняне на потребителите за правото им на отказ от онлайн покупката в 14-дневен срок. "Търговецът е длъжен в електронния
си магазин да обяви, че клиентите му ще могат да упражнят това право, попълвайки формуляр, за да стане по-бързо и лесно връщането на парите”, добави председателят на КЗП.
Друго нарушение е липсата на информация за алтернативно решаване на възникнал спор между потребителя и търговеца по повод покупката. "От няколко години много активно, включително и в онлайн среда
се развиват способите за алтернативно решаване на спорове – т.нар. помирителни комисии. Има онлайн платформа, която съдейства на потребителите това да става по-бързо и лесно, когато говорим за
трансгранични потребителски спорове. И тази информация трябва да е налична във всички електронни магазини”, разясни Маргаритов.
В студиото на БНТ преди края на зимата и началото на пролетта председателят на КЗП коментира и сезонните намаления. "Най-важното от гледна точка на търговците, които провеждат такива кампании, е да
не подвеждат потребителите, че намалението е по-голямо, отколкото е действително”, настоя той и изтъкна, че процентът на намалението следва да се изчисли от последната цена, на която стоката е
продавана поне 30 дни. "Затова тези "намаления в намаленията” понякога са некоректни. Когато търговецът Ви каже, че нещо е на 70% намаление, след като преди това е било на 20% и сега му е добавил
още 30%, това не е истина”, каза още председателят на КЗП.