29 Ноември 2024, 23:24 Днес (2) | Вчера (2)

КЗП забрани на електронни магазини да заблуждават

02 Октомври 2018 10:30 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 2 октомври 2018, 10:04

Търговците мамят за наличностите на промоционални стоки и за срока на доставка на поръчките

Онлайн магазин за стоки за свободното време не е информирал коректно клиентите си за наличните количества от пуснати в промоция артикули. Сайт за продажба на уреди за дома пък не е спазвал посочения от него срок за доставка на поръчките. Нелоялните търговски практики са установени и забранени от Комисията за защита на потребителите (КЗП).

Единият от хванатите в нарушение електронни магазини – ozone.bg, е предлагал различни стоки с намалени цени, сред които и устройства за виртуална реалност за игрови конзоли по 399 лв. След поръчката на десет такива хедсета, клиент е получил само един. Проверка на КЗП по случая установи, че към момента на изпратената от потребителя заявка за покупка търговецът не е информирал за ограничена наличност на промоционалните стоки. В становището си до контролния орган той посочва "техническа грешка” при отчитане на наличните бройки в складовата му система като причина да не може да достави всички заявени бройки, а само единствената останала.

Когато търговец не е в състояние да достави предлаганите от него стоки или сходни на тях при обявените параметри и да посочи разумни обяснения за това, е налице нелоялна практика, категорични са експертите на КЗП.

Нелоялна практика е и неспазването на обявения срок за доставка на поръчките, тъй като той често оказва влияние върху избора на потребителя от кого да купи. Именно поради забавяне на пратки електронният магазин Diplomat.bg е станал обект на проверка от страна на КЗП. Контролният орган е сезиран от потребител, чиято поръчка е обработена своевременно, като е изписана за получаване за след две седмици, а е доставена още по-късно – седем дни след тази дата. Търговецът се оправдава с персонален пропуск на служител на фирмата.

В хода на проверката КЗП констатира, че съгласно общите условия на онлайн търговеца покупките следва да пристигнат до седем работни дни след окончателно уточняване на адреса и датата за получаване и свързване на продавача с клиента. Изрично са посочени случаите, в които се допуска удължаване на този срок – при почивни дни или официални празници. В конкретния казус има неоправдано забавяне от около две седмици.


Съвети към потребителите:
Промоционалните стоки може да са с ограничени наличности, но при извършването на поръчката търговецът е редно да Ви информира за това.
Продавачът може да откаже доставка на заявените от Вас стоки, но само при наличието на разумни аргументи. 
Настоявайте за спазване на срока за доставка. В противен случай имате право да се откажете от онлайн покупката. 
 
Препоръки към търговците:
Вие сте длъжни да информирате клиентите си, когато предлаганите от Вас стоки са в ограничени количества и поради това съществува риск да не сте в състояние да изпълните поръчки.
При изчерпване на наличностите на обявени за продажба стоки бихте могли да опитате да ги доставите чрез други търговци.
Когато сте се ангажирали с конкретни срокове за доставка на поръчките, задължително следва да ги спазвате стриктно.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 29 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8552
GBP 2.4796 2.4887 2.3499
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив