При проблем на първо място пътниците трябва да се свържат с авиокомпанията незабавно на летището или в седмодневен срок след като приключи пътуването
Във връзка с получена информация за отменен полет на авиокомпанията Bulgaria Air по направлението Рим-София Комисията за защита на потребителите информира пасажерите за правата им в подобни случаи
съгласно Регламент на Европейския съюз.
Премаршрутиране или връщане на парите
Авиокомпанията е длъжна да предложи избор на пътниците между: да изберат да пътуват с първия възможен алтернативен полет; да изберат да пътуват на друга удобна дата за пътника; да изберат да се
откажат от пътуването и да получат парите си обратно.
Право на грижи
В случай на отменен полет вие пътникът има право на помощ от авиокомпанията - т.нар. право на грижи. Това включва на първо място безплатна храна и напитки, съответни на времето на забавяне, две
безплатни телефонни обаждания, настаняване в хотел, ако полетът се забави с една нощ, както и транспорт от летището до хотела и обратно. Пътниците нямат право на грижи, ако са избрали да се откажат
от пътуването и да получат парите си обратно. Ако авиокомпанията не осигури съответните грижи, пътниците се съветват да пазят документите за направените разходи за храна, напитки, хотел, транспорт,
които разходи са причинени от отмяната и след това да претендират за възстановяване на тези разходи.
Финансови компенсации
Ако полетът е отменен или закъснял с повече от три часа, пътникът може да има право на финансова компенсация съгласно Регламента на ЕС. Ако обаче отмяната или закъснението е причинено от извънредно
обстоятелство, то той няма да може да се възползва от това си право. Дали едно събитие е извънредно обстоятелство, се преценява от съда във всеки конкретен случай и доказателствената тежест е на
авиокомпанията.
Компенсацията в случай на отмяна зависи от разстоянието на полета и причината за отмяната.
Ако разстоянието на полета е:
до1500 km, платимата сума е €250
1500 km - 3500 km и за всички полети от Европейския съюз над 3500 km, дължимата сума е €400
3500 km или повече, дължимата сума е €600.
В случай, че авиокомпанията може да предложи премаршрутиране до крайната цел, което не надвишава:
два часа за полети по-малки от 1500 km;
три часа за полети между 1500 km и 3500 km; и
четири часа за полети над 3500 km
компенсацията се намалява с 50%.
Полезни съвети
При проблем на първо място пътниците трябва да се свържат с авиокомпанията незабавно на летището или в седмодневен срок след като приключи пътуването. Ако пътниците не са доволни от отговора
на превозвача, те могат да се обърнат към Европейския потребителски център – www.ecc.bg , за да получат помощ и съдействие, както и да се обърнат към компетентните контролни органи в държавата,
където е настъпил проблема – отмяната или закъснението.
Комисията за защита на потребителите осъществи контакт с превозвача Bulgaria Air. Стана ясно, че до ситуацията се е стигнало поради неизправност на машината, която е трябвало да осъществи
полета.
По информация на авиокомпанията за пътниците е осигурено настаняване в хотел. Тече порверка по случая.