28 Март 2024, 22:04 Днес (11) | Вчера (12)

КЗП с 10 практични съвета за организирането на почивката преди активния летен сезон

06 Юни 2016 14:40 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 6 юни 2016, 14:06

Не е необходимо да изчакваме да се върнем от пътуването, за да предявим рекламация, обяви Маргаритов

"Обикновено най-честите проблеми при лятната почивка са свързани с разминаване между очакваното и реалното на мястото, което сме избрали да почиваме. Това може да се прояви по доста начини – от транспортирането до избраната от нас дестинация, през настаняването в съответния хотел или друг обект до някои недобросъвестни практики, на които бихме се натъкнали. Точно затова ние се опитваме да бъдем полезни, като даваме разумни съвети.” Това заяви Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП) в предаването "Десет” по BG On Air, където представи полезни стъпки при организирането на лятната почивка.

"Преди всичко трябва да проучим самата дестинация. Да се уверим, че сме подбрали чисто географски подходящото място в зависимост от нашите предпочитания – културен, морски, планински туризъм... Освен това да видим какви са неговите особености, включително валута, която се търгува. Ако щете дори да стигнем малко по-далеч – и основните моменти от потребителското законодателство, за да не сме изненадани, особено когато сме на по-екзотична почивка, че нямаме тези права, с които знаем, че разполагаме като европейски потребители. А що се отнася до самото място за настаняване – хотел или друго подобно, то наистина не бива да се довeряваме сляпо на някакви илюстративни материали, особено когато сме ги видели само при един търговец. Винаги е добре да съпоставим повече оферти, а такива не липсват особено в онлайн пространството”, препоръча Маргаритов.

По думите му особено когато планираме посещение на по-екзотично място, е необходимо да проверим в интернет и социалните мрежи за устройството на държавата, законите, парична единица, свързаните с пребиваването там особености.

"Когато подобни екзотични места се намират и на европейска територия – такива не липсват, особено в Гърция, в Италия – ние можем да се посъветваме с Европейския потребителски център, който функционира към Комисията за защита на потребителите и който държи връзка с подобни звена във всички европейски държави”, допълни Маргаритов.

Председателят на КЗП насочи вниманието върху това, че трябва да се информираме за всичко, което включва и всичко, което не включва пакетната цена. "Обикновено при организирано туристическо пътуване се предлагат атрактивни допълнителни екстри, за които обаче се заплаща отделно. Ако е предвидено посещение на някакви забележителности, трябва да проверим дали при самото транспортиране, освен с официален транспорт за определени участъци, се налага и ползването на воден – например ферибот, и дали цената за него е включена във всички транспортни разходи по пакета. Респективно – обратната страна на монетата – какво не се включва, за да сме подготвени и да можем да реагираме на място”, обясни той.

"Един от съветите, които ние даваме, е свързан с това да се подготвим предварително за случаите, в които се наложат непредвидени плащания. Да имаме в себе си съответната валута, която се търгува в страната, която посещаваме, и да направим този разход, ако видим, че е неизбежно, но да пазим задължително платежния документ, защото впоследствие той ще ни послужи като доказателство при поисканото обезщетение”, съветва Маргаритов.

Ръководителят на институцията разясни какви са правата ни в случай, че има разминаване между договореното и изпълненото. "Не е необходимо да изчакваме да се върнем от пътуването, за да предявим рекламация. Можем да го направим веднага на място, особено при организираните пътувания, когато представител на туроператора трябва да придружава съответната група. След завръщането си можем да настояваме пред търговеца да получим обезщетение за това, че ни е заблудил и ние предварително не сме знаели, че нещо е трябвало да бъде заплатено, а впоследствие се оказва, че то е неотменна част от пътуването, както например придвижването с ферибот. Ако в такива случаи търговецът не обезщети клиентите си, се намесваме ние – извършваме проверка на базата на всички доказателства и при установяване на нарушения, търговецът едновременно с това, че трябва да възстанови вредите, ще плати и санкция”, разясни Маргаритов. 

"За да се минимизира рискът от това да останем излъгани и въобще да не се състои пътуването, което сме планирали, трябва да проучим внимателно истинността на съответния туроператор. На първо място – дали е вписан във водения от Министерството на туризма регистър на регистрираните туроператори и дали притежава валидна застраховка "професионална отговорност”, тъй като това би бил и инструментът, чрез който се удовлетворяват основателните претенции на потребителите, когато има някакъв проблем с пътуването. Разбира се, проверката на туроператора може да включва и събиране на мнения, включително и в социалните мрежи, като тук веднага правим уговорката, че това не е най-чистата монета, тъй като понякога е възможно да има и различни мнения, които да не са съвсем обективни по една или друга причина”, коментира Маргаритов във връзка със случаи в миналото на платени, но несъстояли се екскурзии. И допълни: "Такива казуси напоследък са все по-редки. Надяваме се, че тази тенденция за продължи, за което ние полагаме съответните усилия.”

Маргаритов подчерта, че писменият договор е важен, защото е доказателство за това кой какви ангажименти е поел и когато те не са били изпълнени, какво трябва да направи, за да обезщети претърпелия вреди потребител.

"В предходни периоди имаше случаи, в които при самото пътуване зад граница се оказа, че не са направени резервации в хотели, помните – това бяха млади хора. Ние се притекохме на помощ и в крайна сметка нещата се развиха по най-добрия начин, но да останеш някъде на чуждо място без подслон – това е може би една от най-неприятните ситуации. Затова се предвиждат и санкции за подобен род нарушения – с паричен характер, но и заличаване от регистъра на туроператорите. Например, търговецът, който заведе децата в Испания и ги остави без нощувки, е заличен”, припомни Маргаритов.  

Той посочи, че комисията е установявала и случаи, в които заличени туроператори започват да практикуват под друго име. "Според мен, това не е дългосрочна политика, която може да носи успех, тъй като когато човек няма съзнанието да бъде коректен, лесно бива разкрит. Особено когато говорим за едно по-активно потребителско поведение, когато хората са все по-склонни да отстояват правата си, в случай че те са накърнени или има такъв риск. И оттам – всяко предявяване на претенции, всяка наша намеса води до по-голям респект от страна на търговците”, коментира Маргаритов.

"Ние поначало винаги сме били по-предпазливи по отношение на това да се правят списъци, които съдържат информация от положителна или от отрицателна гледна точка. Хубавото е, че съгласно Закона за защита на потребителите ние имаме ангажимента, когато се произнесем за дадени нелоялни търговски практики, включително и на туроператори, да публикуваме на страницата си в интернет актовете, с които това се случва. Там в специален раздел всеки би могъл да види кой точно какво нарушение е извършил”, обясни Маргаритов.

Според председателя на КЗП решението дали да ползваме услугите на туроператор или сами да организираме почивката си е свързано с личните предпочитания, но и в единия, и в другия случай са налице положителни и отрицателни страни. "Има хора, които обичат да организират сами пътуването си, особено когато е свързано с посещение на повече места за по-кратък срок, но това разбира се има своите рискове. Знаем, че и застраховките също са важни. Ние понякога подценяваме този момент и когато стане наводнението, изведнъж установяваме – колко хубаво щеше да бъде, ако си бях застраховал имота. Надявам се, че това съзнание ще започне все повече да се налага. Организираните пътувания, които безспорно имат своите позитиви, също могат да имат и минус, особено ако говорим за некоректни туроператори”, предупреди председателят на КЗП. 

В края на разговора Маргаритов сподели личния си подход при организирането на своята почивка. "Обикновено проверявам на повече от едно място това, което смятам да реализирам като програма. Избирам оптимума не само от гледна точка на най-ниската цена, но и на различните допълнителни услуги, които могат да се предлагат, без задължително да са безплатни. Ако пътувам с туроператор, задължително проверявам неговата надеждност и всички детайли – писмения договор, ваучерите – като една гаранция за решаване на проблема по-лесно, ако такъв настъпи. И, разбира се, че времето ще бъде хубаво.”

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 28 Март 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8082
GBP 2.4796 2.4887 2.2803
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив