25 Април 2024, 23:36 Днес (14) | Вчера (12)

КФН да се поучи от челния опит на руския застрахователен надзор

30 Юли 2012 17:24 ИНСМАРКЕТ по статията работи:
A+ A-
Последна редакция: 30 юли 2012, 17:48

ФСФР реши вместо да пише предписания за забавена ликвидация на щети, просто да завежда дела в съда

 

На руския застрахователен пазар, както и на повечето други в постсъветското пространство, където застраховането едва сега пуска хилави корени, проблемите между компаниите от сектора и потребителите са сходни.

А на пазар, където моторното застраховане фокусира над половината от премийния приход е очевидно, че там търканията между двете страни са най-големи.

Въпреки относително ниската стойност, на която руските застрахователи ликвидират щети по „Гражданска отговорност”, както е впрочем и у нас, практиката е изплащането на обезщетенията да се бавят с месеци.

За да ускори ликвидирането на щетите руският надзор (ФСФР) реши да замени досегашната практика за издаване на предписания (нашият регулатор ги формулира като „решение за налагане на принудителна административна мярка спрямо дружеството”)с налагане на глоби за задържане на плащанията.

И тъй като по закон няма право да налага парична санкция за подобно нарушение, просто подаде жалба в съда. Така в рамките на около три седмици на 23 юли руската застрахователна компания „Съгласие” беше призната от съда за виновна в административно нарушение.

При това забавянето, което тя направи е от само месец и половина.

Според руските медии през миналата година в Съюза на автомобилните застрахователи са постъпили 6 197 жалби за забавяне на изплащането на  обезщетения по „Гражданска отговорност” само в района на Москва и ако новата надзорна практика стане обичайно явление, то застрахователите ще трябва да изплатят до 8 млн. долара допълнително само за тези жалби.

Ако се прибави и наскоро излязлото решение на Върховния съд на Руската Федерация относно действието на закона за защитата на правата на потребителите в застрахователните взаимоотношения, то секторът на автомобилното застраховане в Русия ще бъде притиснат до стената.

Става дума за неотдавнашното решение на съда, според което ако застрахователна компания загуби спор с потребителя, то освен дължимия иск, съдебните разходи, загубилата страна дължи  и глоба в размер на 50% от търсената от ищеца сума.

Според оценка на юристи, специализирани в подобни искове, индустрията на автомобилното застраховане в Русия може да загуби до минимум 60 млн. долара годишно.

„Новата практика ще накара застрахователите да бъдат по-отговорни по отношение на клиентите и да извършват плащане в разумен срок”, посочва старшият партньор в „ЛексФинанс Груп” Кирил Гацалов.

По думите на председателя на Българската асоциация на застрахованите и пострадали при катастрофи Владимир Тодоров, застрахователните компании в България също бавят изплащането на обезщетения по "Гражданска отговорност" за наранявания при катастрофи и дори смърт.

„Тенденцията е сравнително нова. Тя идва на мястото на старата практика, когато при катастрофа с пострадало лице представители на застрахователя, който е продал полицата "Гражданска отговорност" на виновния водач, по която трябва да се изплати обезщетение на ранения, го посещаваха още в болницата.

Там те му предлагаха бързо изплащане на определена сума, която да покрие разходите по болничното лечение или пък операцията, ако такава е необходима. Наред с това обаче искаха пострадалият да подпише декларация, че няма да предявява претенции за допълнителни обезщетения за претърпени болка, морални и материални загуби.

А такива му се полагат по закон. Сега практиката е друга - застрахователната компания забавя максимално изплащането на обезщетение на пострадалите”, посочва още Тодоров.

У нас максималния срок за изплащане на обезщетение по ГО от застрахователя е 15 дни, след като застрахованият е представил всички поискани документи, свързани с установяване на събитието и размера на вредите. В Кодекса за застраховането, обаче определено има „вратичка”, с определянето на едномесечен срок, в който застрахователят може да иска представяне на допълнителни документи за доказване на застрахователното събитие. А срокът, в който застрахователят трябва окончателно да се произнесе по предявена претенция е три месеца от момента, в който е заведена.

 

 

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 25 Април 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8302
GBP 2.4796 2.4887 2.2756
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив