Най-сериозни се очакват да бъдат загубите по временно замразената от ЕК оперативна програма "Околна среда"
Между половин милиард и 600 млн. лв. са очакванията на правителството за загуби по европейските фондове за 2014 г. Това става ясно от справка за изпълнението на оперативните програми и Програмата
за развитие на селските райони, предаде БГНЕС.
Новоизбраният вицепремиер по европейските фондове Томислав Дончев вече потвърди информацията, макар да отказва да назове конкретната сума. "Очакваният размер на загубата е ужасяващ. Никога преди
това не сме си позволявали да губим пари в такива размери", коментира в интервю за в-к "Труд" Томислав Дончев. За справка – загубите за 2013 г. бяха пет пъти по-малко спрямо очакванията, които
новоизбраното правителство планира за тази година. В края на 2013 г. България не успя да усвои около 50 млн. евро, спрямо 300 млн. евро, които бяха "планирани" като загуба в средата на миналата
година.
Една от причините за високия размер на потенциалните загуби за 2014 г. е тенденцията на забавяне на усвояването на средства от Европейския съюз през втората половина годината. За периода януари-юли
2014 г. страната е постигнала висок ръст на усвояемост, става ясно от данните на Управляващите органи на европейските фондове. Друга от причините за сериозния риск от загуби на средства е
настъпилото сътресение в системите за управление на фондовете.
Най-сериозни се очакват да бъдат загубите по временно замразената от Европейската комисия Оперативна програма "Околна среда". Загуби се очакват и по ОП "Регионално развитие", която от пролемтта е
със спрени две оси. Загуби се очакват и по оперативните програми "Техническа помощ" и "Административен капацитет". Загуби вероятно ще бъдат допуснати и по програма "Конкурентноспособност", показват
последните разчети. Около 100 млн.евро са очакванията за загуби по Програмата за развитие на селските райони. Оптимистичната прогноза на Управляващите органи е да няма загуби по програмата за
"Транспорт" и за "Развитие на човешките ресурси".
България няма да успее да стартира усвояването на финансов ресурс по "големите" оперативни програми за транспорт, регионално развитие и екология, преди втората половина на 2015 г. Причината за това
е сериозното забавяне по финализирането на оперативните програми за периода 2014-2020 г.