Спадът при каско застраховките изисква смели решения, убедени са експертите
Цифровата икономика не само създава нови сфери на услугите, но и кардинално променя старите. Еволюцията на безжичните връзки, big data и вездесъщият интернет трансформират даже такива консервативни
сфери, като застраховането.
На смяна на стандартизираните и нерядко скъпи застрахователни продукти идват индивидуалните предложения. Западният свят отдавна активно прилага така наречената "застраховка, основана на
използването на автомобила", Usage-Based Insurance (UBI).
Застрахователната телематика позволява събиране на данни за всеки собственик на автомобил, включително за стила му на шофиране, честотата на управление и обслужването на колата.На тази база
се формира личен тарифен план и по-евтина застраховка.
Специално оборудване, т.нар "черна кутия", обработва показанията на одометъра и спидометъра на автомобила, както и на вградения чувствителен 3D акселерометър. Така застрахователните аналитици
получават редица данни за стила на управление: изминати километри, време от денонощието на управление, рязко спиране или рязко тръгване, виражи. Тези данни именно определят каква ще е
застрахователната премия и любителите на шофирането в стил "бързи и яростни" ще плащат повече, а внимателните – по-малко.
Предимства на телематиката
— Традиционното автомобилно застраховане не отчита стила на управление на водача, което не позволява обективно оценяване риска от използване на всяко конкретно превозно средство, а съответно няма
възможност да се предостави оптималната стойност по каско за всеки килент;
— Телематическите решения, основани на регистриране стила на управление (UBI), позволяват на застрахователите да предложат нови продукти на автомобилния пазар;
— В зависимост от стила на управление, клиентите получават и съответната отстъпка по каско, което намалява риска от ПТП за сметка на формиране на култура на внимателно шофиране.
Американският опит
- В САЩ телематиката започна да навлиза още през 1998 год., а от септември 2014 г. "черните кутии" бяха препоръчани като част от серийното оборудване във всички нови автомобили. Системата за
следене е внедрена в САЩ от 2015 г. Към момента над половината от застрахователите предлагат застрахователни решения, базирани на телематиката.
- Основно се използват два принципа за разчет на застрахователната премия – Pay-As-You-Drive и Pay-How-You-Drive, тоест "плати, колкото караш" и "плати, както караш". В САЩ и в Европа вече има
милиони ползватели на тези програми. По данни на анализаторската компания ABI Research, световният пазар на застрахователната телематика ще расте с 80 на сто годишно – от 5,5 млн. застраховани
водачи в края на 2013 год. до 107 млн. към края на 2018 г.
Бразилският проект
- От началото на 2016 г. започна установяването на телематично оборудване във всички автомобили.
- Влезе в сила правителствена програма за предотвратяване на кражбите и намаляване смъртността при ПТП
- Намаляване средната стойност на полицата при автомобилните застраховки, както и намаляване на кражбите заради телематичното оборудване на автомобилите
- Внедряване на телематични решения за застрахователите, базирани на стила на управление
Европейският опит
- Европа също активно се включва в застрахователните иновации. През юни 2012 год. влезе в сила законът на Марио Монти (Италия), според който "черните кутии" се монтират само на нови автомобили.
Данните им се приемат от съдилищата във Великобритания и Италия, а самата телематика се използва за предотвратяване на застрахователно мошеничество, кражби и агресивно управление.
- Конкуренцията сред застрахователите ще доведе до повишена безопасност сред клиентите, включително и благодарение на профилактиката срещу инциденти, а подобреното качество на обслужването и
лоялността на клиентите ще доведе до стремителен ръст на пазара през следващите години, уверява вицепрезидентът на ABI Research Доминик Бонте.
- В същото време самият пазар търси иновациите – през 2015 г. броят на каско договорите с фирми намаля с 26% в сравнение с 2014 г., а количеството договори по каско, сключени с физически лица –
с 32%. Ето защо привличането на нови клиенти и задържането на стари изисква смели решения.
Преимущества на телематиката за застрахователите
1. Възможност за създаване на нови продукти, основани на принципите на застрахователната телематика Pay-As-You-Drive и Pay-How-You-Drive
2. Индивидуално отчитане на рисковете за всеки застрахован автомобил, с цел разработване на персонални тарифни планове за всеки клиент.
3. Повишаване разкриваемостта на застрахователните измами и предотвратяване на невярната информация за ПТП.
4. Намаляване на разходите за издръжка на застрахователната компания.
5. Създаване и разширяване на програми за лоялност за сметка на обосновано намаляване на застрахователните премии.
6. Създаване на допълнителен канал за комуникация с клиента чрез мобилното приложение
Преимущества на телематиката за застрахованите
1. Личен контрол над стойността на застраховката.
2. Прозрачност на ценообразувания и бонуси за лоялност
3. Подобряване акуратността на управлението и, като следствие, снижаване честотата и тежестта на ПТП-та
4. Възможност за мигновено предаване на информация за ПТП, включително и в рамките на Европротокола
5. Внедряване на допълнителни услуги за клиентите, например, незабавно информиране на агента за настъпил застрахователен случай.