28 Март 2024, 21:25 Днес (11) | Вчера (12)

Как телематиката ще помогне на застрахователите да спестят?

23 Май 2016 09:10 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 20 май 2016, 17:17

Спадът при каско застраховките изисква смели решения, убедени са експертите

Цифровата икономика не само създава нови сфери на услугите, но и кардинално променя старите. Еволюцията на безжичните връзки, big data и вездесъщият интернет трансформират даже такива консервативни сфери, като застраховането.
На смяна на стандартизираните и нерядко скъпи застрахователни продукти идват индивидуалните предложения. Западният свят отдавна активно прилага така наречената "застраховка, основана на използването на автомобила", Usage-Based Insurance (UBI).
Застрахователната телематика позволява събиране на данни за всеки собственик на автомобил, включително за стила му  на шофиране, честотата на управление и обслужването на колата.На тази база се формира личен тарифен план и по-евтина застраховка.
Специално оборудване, т.нар "черна кутия", обработва показанията на одометъра и спидометъра на автомобила, както и на вградения чувствителен 3D акселерометър. Така застрахователните аналитици получават редица данни за стила на управление: изминати километри, време от денонощието на управление, рязко спиране или рязко тръгване, виражи. Тези данни именно определят каква ще е застрахователната премия и любителите на шофирането в стил "бързи и яростни" ще плащат повече, а внимателните – по-малко.

Предимства на телематиката
— Традиционното автомобилно застраховане не отчита стила на управление на водача, което не позволява обективно оценяване риска от използване на всяко конкретно превозно средство, а съответно няма възможност да се предостави оптималната стойност по каско за всеки килент;
— Телематическите решения, основани на регистриране стила на управление (UBI), позволяват на застрахователите да предложат нови продукти на автомобилния пазар;
— В зависимост от стила на управление, клиентите получават и съответната отстъпка по каско, което намалява риска от ПТП за сметка на формиране на култура на внимателно шофиране.

Американският опит
- В САЩ телематиката започна да навлиза още през 1998 год., а от септември 2014 г. "черните кутии" бяха препоръчани като част от серийното оборудване във всички нови автомобили. Системата за следене е внедрена в САЩ от 2015 г. Към момента над половината от застрахователите предлагат застрахователни решения, базирани на телематиката.
- Основно се използват два принципа за разчет на застрахователната премия – Pay-As-You-Drive и Pay-How-You-Drive, тоест "плати, колкото караш" и "плати, както караш". В САЩ и в Европа вече има милиони ползватели на тези програми. По данни на анализаторската компания ABI Research, световният пазар на застрахователната телематика ще расте с 80 на сто годишно – от 5,5 млн. застраховани водачи в края на 2013 год. до 107 млн. към края на  2018 г.

Бразилският проект
- От началото на 2016 г. започна установяването на телематично оборудване във всички автомобили.
- Влезе в сила правителствена програма за предотвратяване на кражбите и намаляване смъртността при ПТП
- Намаляване средната стойност на полицата при автомобилните застраховки, както и намаляване на кражбите заради телематичното оборудване на автомобилите
- Внедряване на телематични решения за застрахователите, базирани на стила на управление

Европейският опит
- Европа също активно се включва в застрахователните иновации. През юни 2012 год. влезе в сила законът на Марио Монти (Италия), според който "черните кутии" се монтират само на нови автомобили. Данните им се приемат от съдилищата във Великобритания и Италия, а самата телематика се използва за предотвратяване на застрахователно мошеничество, кражби и агресивно управление.
- Конкуренцията сред застрахователите ще доведе до повишена безопасност сред клиентите, включително и благодарение на профилактиката срещу инциденти, а подобреното качество на обслужването и лоялността на клиентите ще доведе до стремителен ръст на пазара през следващите години, уверява вицепрезидентът на ABI Research Доминик Бонте.
- В същото време самият пазар търси иновациите – през 2015 г. броят на каско договорите с фирми намаля с 26% в сравнение с 2014 г., а количеството договори по каско, сключени с физически лица – с  32%. Ето защо привличането на нови клиенти и задържането на стари изисква смели решения.

Преимущества на телематиката за застрахователите
1. Възможност за създаване на нови продукти, основани на принципите на застрахователната телематика Pay-As-You-Drive и Pay-How-You-Drive
2. Индивидуално отчитане на рисковете за всеки застрахован автомобил, с цел разработване на персонални тарифни планове за всеки клиент.
3. Повишаване разкриваемостта на застрахователните измами и предотвратяване на невярната информация за ПТП.
4. Намаляване на разходите за издръжка на застрахователната компания.
5. Създаване и разширяване на програми за лоялност за сметка на обосновано намаляване на застрахователните премии.
6. Създаване на допълнителен канал за комуникация с клиента чрез мобилното приложение

Преимущества на телематиката за застрахованите
1. Личен контрол над стойността на застраховката.
2. Прозрачност на ценообразувания и бонуси за лоялност
3. Подобряване акуратността на управлението и, като следствие, снижаване честотата и тежестта на ПТП-та
4. Възможност за мигновено предаване на информация за ПТП, включително и в рамките на Европротокола
5. Внедряване на допълнителни услуги за клиентите, например, незабавно информиране на агента за настъпил застрахователен случай.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 28 Март 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8082
GBP 2.4796 2.4887 2.2803
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив