700 евро глоба за шофьор без книжка
Ако ви предстои пътуване с автомобил в Турция, там не разчитайте само на приятелското "комшу”. Трябва много добре да проучите законите, да спазвате стриктно указанията на полицията и да се съобразявате с мерките за сигурност. Знаете, от доста време насам страната е в сложно положение – и заради неуспелия опит за преврат, и заради честите терористични актове.
Кое е основното, за което да сме подготвени? От СБА обобщават информация от българското външно министерство и от чуждестранни медии.
От МВнР уверяват, че прилаганите от властите мерки в рамките на извънредното положение не засягат пряко сигурността на българските граждани, но остава в сила изискването за носене на лични
документи, защото проверките са едва ли не на всеки метър, а който не представи паспорт, за да удостовери самоличността си, рискува арест. Турция не е в Европейския съюз и по тази причина влизането
в страната става с международен паспорт и без визи за срок до 90 дни в рамките на 6 месеца, считано от датата на първото им влизане.
Забрана за влизане в Турция за срок от една година се налага на българските граждани, останали в страната за повече от три месеца, без да са получили надлежно разрешение.
Към момента районът на Източна Тракия (обхваща областите Одрин, Къркларели и Текирдаа) е относително спокоен. Това е и един от регионите, в който не е имало терористични актове. Като цяло остават
високи рисковете от извършване на бомбени атентати на територията на Турция и особено в големите градове (Анкара, Истанбул, Измир). Сред възможните цели са оживени обществени места, входовете и
изходите на спирки на метролиниите в централните им части, популярни туристически обекти, големи търговски центрове, полицейски участъци и др. Обстановката се запазва неспокойна и с повишен риск в
югоизточната част на страната (Газиантеп, Диарбакър, Урфа, Хакяри, Сиирт, Ван, Джизре), предупреждават от родното МВнР. Оттам препоръчват още на българските граждани да избягват да посещават
посочените места, а също и да не коментират вътрешнополитически въпроси. Пазете се също от улични кражби и избягвайте посещение в крайни и рискови райони, за да не станете жертва на бандити.
Извън всичко това, Турция винаги е била привлекателна туристическа дестинация. Икономиката им е петнадесетата най-голяма в света по паритет на покупателната способност и седемнадесетата най-голяма
в света по номинална стойност на БВП. Индустрията, частният сектор и туризмът са сред най-бързо развиващите се, силно развито е и автомобилостроенето, като доказателство за това са заводите на едни
от най-големите автомобилни гиганти в света.
Освен турските курорти, друго най-забележително място не само за нас, българите, но и за света е магнетичният Истанбул. Това е най-големият град в Турция – официално в мегаполиса живеят около 13-14
млн. души, а неофициално – над 20 милиона. Там си имат и мол на 520 години.
Представете си – само в един град живее толкова население, колкото в три Българии. Истанбул е и единственият град в света, разположен на два континента – Европа и Азия.
Само който не е бил там, не знае колко инфарктен обаче е автомобилният трафик. Клаксонът се използва по-често от спирачките, а мигачите почти никога. Шофьорите са доста недисциплинирани, както и
пешеходците. Според TomTom – един от лидерите в GPS навигациите, Истанбул заема 6-то място сред градовете с най-големи задръствания. Така че препоръчително е да се пътува с градския транспорт.
Впрочем не само Истанбул, всички по-големи градове в Турция се характеризират с интензивен трафик.
Националната пътна мрежа на страната е в много добро състояние. Въведените ограничения са: в извънградски зони – 90 км/ч (за автобуси и микробуси 80 км/ч), на обезопасени магистрали – 120 км/ч (за
автобуси и микробуси 100 км/ч), в населените места – 50 км/ч.
По автомагистралите е необходимо предварително закупуване на стикер HGS от клон на турските пощи PTT, който ще намерите на ГКПП или в населените места. Стикери се продават също на магистралните
гишета и в бензиностанциите SHELL, но там не винаги са налични. Стикерът следва да бъде зареден със сума, достатъчна за покриване на магистралните такси. Например, пътуването по автомагистрала от
Одрин до Анкара струва около 40 т.л. Липсата на стикер води до сериозни глоби в зависимост от изминатото разстояние.
Бензиностанциите в Турция са регулярно разположени по основните пътни артерии и са лесно достъпни, като голяма част от тях работят денонощно. Цената на горивото често варира, дори в рамките на един
ден, като средно е около 4.20 турски лири за безоловен бензин и 3.55 турски лири за дизел. Имайте предвид, че 1 евро се разменя за 2.5 т.л.
Основните правила за движение по пътищата, наказания и глоби
Шофиране под въздействието на алкохол
Прилага се при наличието на 0.5 промила за водачи на частни МПС и при 0.2 промила за водачи на търговски, транспортни, товарни превозни средства и МПС от обществения транспорт. При 1 промил алкохол
се образува наказателно производство срещу шофьора.
Отнема се свидетелството за правоуправление:
при първо нарушение в рамките на 5 години назад от деянието – за срок от 6 месеца;
за второ нарушение – отнемане за срок от 2 години;
при следващо нарушение – отнемане за срок от 5 години.
При отнемане на книжката за срок от 2 година за водачите се организират образователни поведенчески курсове, като свидетелството се връща след успешно преминаване на курса. При отнемане за срок от 5
години, водачите отиват на психо-технически проверочен изпит и на психиатричен преглед.
Освен книжката, водачът го заплашва глоба:
при първо нарушение – 844 турски лири (т.л.);
за второ нарушение – 1058 т.л.;
при следващо нарушение – 1698 т.л.
Всички парични глоби мога да се заплатят по електронен път с кредитна карта. Плащането може да стане и във всеки клон на турските пощи PTT (налични на турските ГКПП) или в кметствата на по-малките
населени места. При плащане в 15-дневен срок от нарушението глобата се намалява с 25 %.
Турските власти третират като много сериозно нарушение и управлението на МПС без книжка. В общия случай глобата е в размер на 1698 т.л. (към 700 евро; у нас сред наказанията
е служебна дерегистрация), но ако водачът е допуснал катастрофа наказанията са по-сурови.
При превишена скорост от 10 до 30% над позволеното ограничение на скоростта се налага глоба в размер на 199 т.л. (прибл.80 евро; Такава глоба се налага например за шофиране в градски условия с 65 км вместо с разрешените 50 км; У нас санкцията е 50 лв.) А над 30% над разрешената скорост – глобата вече става 412 т.л. Тоест ако те хванат с 66 км в час – санкцията става 165 евро.
При забранено паркиране санкцията е 92 т.л. Следва принудително преместване на МПС на наказателен паркинг, където се плаща такса от 70 т.л. и 10 т.л. за всеки ден от престоя на МПС.
За преминаване на червен сигнал на светофара се налага глоба от 199 т.л. (80 евро; у нас е 100 лв. и отнемане на контролни точки)
За управление на МПС при липса на необходимата категория свидетелство за правоуправление се налага глоба от 700 т.л.
За неправилно изпреварване – глоба от 199 т.л.
За влизане в забранен път – глоба от 199 т.л.
За преместване на МПС след ПТП без разпореждане на компетентните органи се налага глоба от 199 т.л.
За управление на нерегистрирано МПС – глоба от 844 т.л.
За управление на търговско МПС с неизправен или липсващ тахограф се налага глоба от 412 т.л.
Глоба от 92 т.л. се налага за следните нарушения:
шофиране без предпазен колан;
използване без причина на дълги светлини и фарове за мъгла;
употреба на мобилен телефон при шофиране;
слушане на силна музика в МПС;
липса на пожарогасител, комплект за първа помощ и др.;
управление на МПС със скорост, по-ниска от минималната допустима и др.
Внимание! За всяко нарушение, причинено от лице, което не е собственик на МПС, същата глоба се налага и на собственика.
За всяко нарушение се налагат между 5 и 20 наказателни точки в зависимост от тежестта на провинението. При достигане на 100 наказателни точки се отнема свидетелството за управление на МПС.