Енергийната стойност трябва да стои до солта и захарта за всяка пакетирана стока - от каймата и компота до дъвката
Всяка храна - от хляба, каймата и млякото до пуканките и дъвката - вече задължително трябва да има на етикета си данни за енергийната стойност наред с количествата сол, захар, мазнини и веществата,
които могат да предизвикат алергична реакция. От днес в България влиза в сила еврорегламентът, който задава тези изисквания. Той бе приет още през 2011 г., но на производителите и търговците бе
даден достатъчно дълъг гратисен срок да подготвят информацията за продуктите си и новите етикети, пише в. Сега.
Новите правила целят потребителите да са наясно какво слагат на трапезата си и дали не купуват енергийни бомби. Регламентът се прилага за всички пакетирани храни и разфасовки, които се продават в
магазини, заведения, пазари, училищни и болнични лавки и бюфети и прочие. "Хранителните стойности трябва да се посочват за 100 грама или за 100 милиграма и да съдържат следните два вида данни:
енергийна стойност, която се измерва в килокалории или килоджаули, и количества: мазнини, наситени мастни киселини, въглехидрати, захари, белтък и сол", поясниха от Асоциация "Активни потребители"
вчера.
В интерес на истината повечето производители на хранителни стоки вече изписват и калориите, и съставките. Отделен въпрос е доколко е достоверна информацията. Задължителните данни може да се
отпечатат направо на опаковката или на отделен етикет. Еврорегламентът повелява алергените да са изписани с открояващ се шрифт. Например, ако във вафлата има соя и фъстъци, това се обозначава,
защото някои хора имат непоносимост към тези растения. Сусамът, целината, орехите, бадемите впрочем също са алергени. Затова и ресторантите, където продуктите за готвене обикновено са насипни, са
длъжни да посочват в менюто си кои ястия съдържат такива съставки.
Контролът е възложен на Българската агенция за безопасност на храните. Хранителните стоки, които са произведени преди 13 декември 2016 г. и вече са разпространени в търговската мрежа, могат да се
продават до изчерпване на количествата, обясниха от БАБХ.
СТРИКТНО
Информацията трябва да бъде с четлив шрифт, леснодостъпна и незаличима. Буквите и цифрите върху опаковките и етикетите трябва да са високи поне 1.2 мм. Изключение се прави само за най-дребните
пакетчета - с площ под 80 кв. сантиметра. Там символите може да са и 0.9 мм високи. За напитките името, количеството и алкохолното съдържание трябва да се виждат едновременно, т.е. да не се налага
купувачът да върти бутилката, за да види данните.