Картовите плащания ни карат да харчим повече пари от плащанията в брой. Ново проучване твърди, че това е свързано с физическото представяне на парите в банкноти, когато купуваме в брой, което ни кара да внимаваме повече за бюджета си.
Екипи от университета в Аделаида и университета в Мелбърн в Австралия извърши преглед на 71 публикувани преди това статии, разглеждащи навиците за харчене в 17 различни страни, съобщава ScienceAlert, цитиран от econ.bg.
Изглежда, че плащането без пари в брой, чрез телефон или карта, ни кара да сме по-малко стриктни с бюджета си в сравнение с плащането в брой, най-вероятно защото няма физическо представяне и визуализация на изразходваната сума.
"За да предотвратим преразхода, ние препоръчваме на потребителите да носят пари в брой вместо карти, когато могат, тъй като това действа като метод за самоконтрол", казва Лаклан Шомбургк, маркетинг изследовател в университета в Аделаида.
Изследователите казват, че когато плащаме в брой, сме по-внимателни с парите. "Ако нещо не се предава чисто физически, е лесно да се изгуби от поглед колко се харчи", обясняват те. Разликата в разходите е "малка, но забележима", допълват изследователите.
Те са установили, че даренията или бакшишите не са по-високи, когато хората плащат с карта. "Противно на нашите очаквания, открихме, че плащанията с карти не водят непременно до по-високи бакшиши или дарения в сравнение с парите в брой", казва Шомбургк.
Установена е и връзка между по-благоприятните икономически условия и честото използване на безкасови плащания, въпреки че това леко намалява с времето.
Проучването също така показа, че тъй като безкасовите методи на плащане стават все по-разпространени, те имат по-малко въздействие върху потребителите. Този ефект на привикване вероятно ще се увеличи, докато светът се движи към общество без пари в брой.
"Преходът към безкасово общество изглежда почти неизбежен. Мисля, че това изследване е от решаващо значение, защото хвърля светлина върху един пренебрегван аспект от този преход: как методите на плащане влияят върху поведението ни при харчене", казва Шомбургк.
"Това разбиране може да ни помогне да вземем по-информирани решения за покупка".