Дават пари за рефинансиране на заема на БДЖ и ще строят завод
Влакове за 170 млн. евро ще ни купи китайска компания. Това става ясно от официалното инвестиционно намерение, което Китайската корпорация за железопътен подвижен състав (CRRC) депозира пред
служебния министър на транспорта Христо Алексиев, пише в. "Монитор". В инвестиционното намерение са посочени решения за стратегическо съвместно сътрудничество, включващи предоставяне на пакет от
високи технологии, финансиране, инвестиции, обучение и услуги.
Освен, че ще купят нови влакове се очаква корпорацията да рефинансира един от заемите на националната железница. Китайците ще вложат 130 млн. евро в предоговарянето на дълговете на БДЖ. Плановете
на министерство на транспорта са в тази част да бъдат консултирани със Световната банка.
Второто, което се очаква да направи инвеститорът, е купуването на нови електрически и дизелови мотрисни влакове. Доставката на нов подвижен състав ще става в съответствие с европейските стандарти и
българските изисквания за сертификация. Влаковете ще бъдат набавени своевременно спрямо спешните нужди на БДЖ и с високо съотношение цена-производителност, уточняват още от министерство на
транспорта, но не е уточнено какъв ще е техният брой. Плановете на транспортното ведомство са купуването им да е под формата на кредит, който националният превозвач ще изплаща. Очаква се това да
стане с парите, който БДЖ получава от бюджета ежегодно за капиталови разходи, на стойност 32 млн. лв.
Третият ангажимент, който е поела китайската корпорация, е за изграждане на завод за сглобяване на подвижен състав. В писмото обаче не се посочва каква сума ще бъде вложена в новата мощност.
Следващата крачка в двустранните отношения е сформирането на работна група с участието на заинтересованите страни В нея ще има представители на министерството на транспорта, БДЖ, CRRC и китайски
финансови институции. Тя трябва да уточни всички допълнителни детайли около трите обявени намерения на инвеститора. Например ще се уточнява мястото, където ще бъде изграден новият завод. От
ведомството коментираха, че то ще е върху съществуваща материална база на националната железница, като депа или площи, на които има сгради. От това, какъв терен ще бъде избран за завода ще зависи и
сумата, която ще се вложи за изграждането му, за това към момента тя не е посочена. Срок за работа на работната група няма, но и двете страни имат интерес да се стигне до споразумение максимално
бързо, коментираха още от ведомството.
В информацията си те припомнят, че един от основните приоритети на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията е подобрението на предлаганата от националния железопътен
превозвач услуга.