Електронните услуги са оценени с „много добър“
Средните оценки от различните аспекти в обслужването на НАП са около и над 4 по шестобалната система. Това е мнението на клиентите на администрацията, изразено в ежегодното мониторингово проучване
за спазване на данъчните и осигурителни задължения през 2013 г. Изследването се провежда от няколко години, като през настоящата беше осъществено от "Институт за социални изследвания и
маркетинг".
С "много добър" клиентите оценяват предлаганите електронни услуги на НАП. Голяма част от клиентите на администрацията (63%) споделят, че не са имали проблем при контакта си с НАП, а една трета от
големите данъкоплтаци смятат, че ДДС се възстановява по-бързо. Значително се увеличава и делът на гражданите и фирмите, които отчитат, че служителите на НАП са по-компетентни от предишни години.
Тенденцията е от 15% през 2012 г. на 50% за 2013 г. при гражданите и от 15% през 2012 г. на 39% за 2013 при фирмите. Висока е и подкрепата сред гражданите (77%) и големите данъкоплатци (76%) към
идеята за получаване на информация за просрочени задължения или за допуснати грешки в данъчните декларации чрез кратки мобилни съобщения (SMS).
Резултатите от проучването показват още, че и през 2013 г. основният мотив за плащане на данъци и осигуровки продължава да бъде "моралът и почтеността”. Друга положителна констатация, която се
запазва и през тази година, е че остава непроменен делът на гражданите (81%), които получават касова бележка без да я поискат всеки път, когато пазаруват. Над 77% от гражданите отчитат важността на
получаване на фискалния бон. Над 90% от големите данъкоплатци пък споделят, че ниската цена не е определящ фактор при покупка и предпочитат да купят стока с фактура, отколкото стока на ниска
цена.
За първа година мониторинговото проучване изследва нагласите на клиентите към двата нови режима по ДДС, които влязоха в сила от януари 2014 г. - механизмът на обратно начисляване на ДДС и режимът
на касова отчетност. Около 50% от големите данъкоплатци и останалите фирми определят мерките като полезни и подкрепят промените.
Изследването на данъчните беше проведено в края на 2013 г. и имаше за цел да определи до каква степен гражданите и фирмите познават данъчната и осигурителна система, каква им е оценката за двете
системи, както и да разбере степента на удовлетвореността на клиентите си.