От МОН обещаха да проверят защо професионалните гимназии не дават категория "С"
Над 100 бизнесмени присъстваха на 18-ата Национална дискусия "Да! На българската икономика", организирана от вестник "Стандарт" и КРИБ в Града под тепетата. Основната тема на форума бе "Пловдив -
инвестиционна дестинация".
Шофьорска книжка категория С да се получава още в професионалното училище, както е било преди години. Това поиска транспортният бизнес по време на дискусията "Да! На българската икономика", която
се проведе в Пловдив. "Сега на един младеж му трябват 2600 лева, за да изкара изпитите и да получи категория за професионален шофьор", посочи Илиян Филипов, шеф на транспортна фирма ПИМК. Той
съобщи още, че бизнесът е поставял неколкократно искането пред Министерството на образованието и науката през последните две години, но отговор и решаване на проблема няма. "Сега всички учат за
мениджъри, а от курсовете за професионални шофьори печелят само инструкторите", каза Филипов. Той препоръча МОН да помисли как учениците да получават "професионална компетентност", без да ходят на
изпити в специализирани фирми.
Филипов поиска още да се облекчи режимът за вкарването на бесарабски българи като работна ръка у нас. "Те говорят същия език, изповядват същата религия. Мечтаят да си дойдат у нас. Ако приемем
200-300 000 души, ще компенсират демографската криза и ще решат острата нужда от работна ръка, която спъва бизнеса", каза шефът на ПИМК.
Той коментира още, че е добре общината да се грижи за нуждите от кадри на бизнеса в Пловдив, защото МОН е далече, а статистиката, която дават бюрата по труда, се изкривява, докато стигне до
министерствата. "Само представителите на транспортни фирми, които са в тази зала, могат да наемат веднага 1000 международни шофьори. Когато ида в бюрото по труда и поискам 100, те ми казват, че
могат да ми намерят 5. Институциите не работят съвместно и това е проблем за бизнеса", каза още Филипов.
"Изпратих писмо до МОН за получаване на категория С в училище. Кадрите, които могат да помогнат в обучението, са още при нас", каза Нина Божилова, зам.-директор на ПГ по машиностроене в Пловдив. Тя
посочи, че не е нужно всички специалности в училището да получават категорията, но това е задължително за автомонтьорите. Божилова предложи още получаването на книжка да става не в 12-и, а още в
11-и клас. И допълни, че за следващата учебна година в Автото има заявена дуална паралелка, но има доста неясноти.
Заместник-министърът на образованието Таня Михайлова отговори, че веднага ще проучи проблема защо категория С не може да се получи в училище и ще направи запитване в дирекция "Професионално
образование" дали има възрастово ограничение за това.
Идеята на Филипов бе подкрепена от председателя на бюджетната комисия в парламента Менда Стоянова, която заяви изненадващо, че също е взела документ за категория "С" още в училище, а когато
навършила 18 години, шофьорската книжка я чакала в КАТ. По отношение на идеята за внос на бесарабски българи Менда Стоянова посочи, че според правилата на ЕС привличането на хора от трети страни не
може да важи само за бесарабските българи. "Ясно е, че не можем да развием сегашния ръст на икономика от 3,5 на сто и дори не можем да го поддържаме, ако не осигурим допълнителна работна ръка. Все
по-често ще говорим за физически недостиг на работна ръка. Очевидно е, че привличането на работници от трети страни извън ЕС има много минуси и плюсове", заяви Менда Стоянова. Според нея трябва да
се помисли пазарът на труда да се отвори не само за сезонни работници в рамките на три месеца, а за по-дълъг срок до 5 месеца. Трябва да се помисли и как да се реши физическият недостиг на кадри с
хората от малцинствата, които също са резерв. Стоянова каза още, че важен критерий за привличането на кадри е заплащането. "Докато нашата средна заплата е най-ниска в ЕС, децата ни ще бягат и няма
кой да дойде от чужбина", каза още Стоянова.
Присъстващите в залата бяха единодушни, че големият проблем е отношението на обществото към професионалното образование, което смята, че то не е престижно. И това трябва да се промени. Подобно
отношение се формира още в семейството и началните курсове на училището. Сега у нас още битува моделът "Учи, мамо, за да не работиш", който трябва да стане "Учи, мамо, за да работиш и печелиш".