През цялата изминала година са били задигнати общо 2023 автомобила или средно на ден в страната са изчезвали по 5,5 превозни средства
Най-крадената марка автомобили вече не е "Фолксваген”, а "Мерцедес”, показват последните анализи на МВР, цитирани от СБА. Ако през 2013 г. най-търсената от
автоапашите марки е бил "Фолксваген”, следван от БМВ, "Ауди”, "Мерцедес” и "Тойота”, то през 2017-та вече има промяна в класацията на предпочитаните марки. След "Мерцедес”, апашите най-често
посягат на "Ауди”, "Фолксваген", "Порше", "Шкода"и БВМ.
През цялата изминала година са били задигнати общо 2023 автомобила или средно на ден в страната са изчезвали по 5,5 превозни средства, показва статистиката на МВР. Интересното е, че много голяма
част от тях – 1249 коли, са изчезнали в София. Най-често кражбите стават в центъра на столицата, както и в кварталите "Студентски град”, "Лозенец” и "Хиподрума”.
Според данните на полицията през 2016-та посегателствата на автомобилите са били с почти 30% повече. Същата година са били регистрирани 2820 кражби на моторни превозни средства, като 1746 от тях са
изчезнали в столицата.
Макар всяка година да има спад при тези престъпления, разкриваемостта им остава критично ниска. В повечето случаи собствениците се разделят завинаги с автомобила си. Полицията не може да открие
нито извършителите, нито да намери автомобила.
След София най-много автомобили се крадат в другите големи градове – Варна, Бургас, Пловдив, както и в морските и планински курорти по време на активните туристически сезони. През зимата в София
най-често изчезват колите на "ключ”, при които шофьорите са ги оставили с работещ двигател, докато си купят например кафе или оставят детето в училище. От МВР напомнят, че при този случай
застрахователите не изплащат застраховка на пострадалия собственик.
В последните няколко години се забелязва тенденция да се извършват кражби на все по-скъпи автомобили, сочат още полицейските анализи. Те се преправят (с нов номер на рама и двигател),
пререгистрират се и се износят или се пласират на вътрешния пазар. По-евтините автомобили се продават на трети лица, които от своя страна ги разкомплектоват и продават за резервни авточасти.
Пак според полицейски данни от този бизнес автомафията печели месечно по над половин милион лева, като в миналото тази сума е била дори по-висока. Разбира се, много трудно е да се залови и осъди
лице, което търгува с крадени авточасти. Причината – номерата на крадените части са изтрити и не са маркирани, а търговецът показва фактура, в която например пише, че са внос от Италия, като там е
спомената бройката на вкараната стока, а не серийните номера.
В предложения наскоро за обществено обсъждане проектозакон за пътните превозни средства има предвидени механизми, които целят да ударят автомафията, да ограничат кражбите на коли и търговията
с авточасти втора ръка с неясен произход, както и такива със съмнително качество.
Едно от големите нововъведения в документа предвижда търговците на авточасти да се регистрират, а предлаганите компоненти да бъдат с ясен производ, както и да се предлагат с гаранция. Предвидено е
също търговецът да предоставя информация за идентификационния номер на ППС-то, от което е демонтиран компонентът.
Всички посещения в автосервиз, направени ремонти, технически прегледи и т.н. пък ще бъдат отбелязвани в техническия паспорт на автомобила, така че компетентните органи и бъдещите купувачи на
автомобила да бъдат наясно с техническото му състояние.