19 Април 2024, 08:25 Днес (0) | Вчера (11)

Колекторът звъни през два дни

21 Януари 2022 09:30 в. Монитор по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 21 януари 2022, 08:49

Спират тормоза над длъжниците със закон

Служители на колекторските фирми ще могат да ни търсят по телефона единствено от 7 до 20 часа през работната седмица, и то през не по-малко от 2 дни. Търсене на вземания няма да се осъществява още през почивните дни и националните празници. Лицензираните събирачи на дългове пък ще бъдат включени в публичен регистър. Това се предвижда в проектозакон за събирането на вземания, представен от вицепремиера и министър на икономиката Корнелия Нинова, пише "Монитор". Сред изискванията, на които ще трябва да отговарят колекторските фирми, са още да имат 500 000 лева капитал, изрично да са посочили дейността си и управителните им органи да не са осъждани или срещу тях да не са заведени дела за престъпления от общ характер. "Следващото изискване по този нов закон е кредиторът, който прехвърля вземането, предварително да уведоми длъжника за трансфера и на кого се прехвърля, за да може той да знае кой ще дойде да му поиска парите”, поясни Нинова, като допълни, че длъжникът има право да оспори вземането, като това действие спира търсенето на въпросното задължение до окончателното произнасяне на решението на съда по казуса. Според вицепремиера в Закона за колекторските фирми следва да бъдат включени и определени условия, при които вземанията са допустими. Едни от основните забрани са използването на физически тормоз, принуда или обида и информиране на семейството или работодателя на длъжника или публикуването им на публични места.
Освен това новият кредитор, който придобие вземането, следва да води регистър на цялата писмена документация, осъществена с длъжника.

"Вероятно най-важното правило е, че новият кредитор няма да има правото да иска от длъжника каквото и да е плащане, различно от сумите, уговорени в договора с първоначалния кредитор”, съобщи още Нинова. Оказва се, че не липсват случаи, в които задължението е на определена стойност, а при вземането му се включват такси за услуги. Така например според сигнал до Комисията за защита на потребителите (КЗП) потребител е трябвало да плати 480 лева при първоначално задължение в размер на 12 стотинки.

Контролът по изпълнение на задълженията на кредиторите ще се осъществява именно от КЗП. Председателят на организацията Димитър Маргаритов подчерта, че до момента в действителност е имало "съществена празнота в нормативната уредба”. Той отчете, че контролът ще се осъществява на база проверки - физически и документални, по време на които при нужда ще съдействат и органите на реда.

Глобата за нарушение ще бъде от 10 до 50 000 лева. "Наясно сме срещу какво се изправяме. В оборот са 4 млрд. лева по този въпрос, наясно сме каква сила имаме срещу себе си и какви могат да са последствията от това, което започваме да правим. Наясно сме още, че няма да се откажем от това, което правим, защото хората имат нужда от тази закрила”, категорична бе Нинова.
В отговор на журналистически въпрос вицепремиерът отново коментира и казуса с увеличаването на цените на мобилните оператори. Припомняме, че още през изминалата година икономическото министерство и КЗП изготвиха заповед, според която телекомите могат да повишат цените си веднъж годишно, в противен случай извършват нелоялна търговска практика.
"Нашите усилия доведоха до това да няма увеличение за две години, и то със задна дата - подчерта Нинова, според която без заповедта скокът на цената е щял да бъде двоен. Тя обобщи, че няколко от мобилните оператори са се опитали да оспорят предварителното изпълнение на заповедта в съда, но са загубили делата и са се отказали от намерението си да вдигат цените за две години наведнъж.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 18 Април 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8385
GBP 2.4796 2.4887 2.2902
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив