26 Ноември 2024, 16:25 Днес (3) | Вчера (2)

Колко ще загубят презастрахователите от кризата в Суецкия канал

30 Март 2021 10:45 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 30 март 2021, 14:04

Със сигурност цените на морското презастраховане ще се повишат

Кризата в Суецкия канал и произтичащите от това смущения в глобалното корабоплаване вероятно ще доведат до сериозна загуба за презастрахователната индустрия. Събитието ще намали печалбите на глобалните презастрахователи, но в същото време не би трябвало да повлияе съществено на техните кредитни профили – това се казва в анализ на Fitch Ratings по повод заседналия в канала товарен кораб Ever Given. От Fitch изчисляват, че загубите могат лесно да стигнат до стотици милиони евро. Инциденти, в които участват големи контейнерни кораби, могат да доведат до искове за над $1 млрд., но те са свързани най-вече със спасяването на плавателния съд. В случая обаче бе обявено, че Ever Given не е повреден и може да пътува, след като бе освободен, така че исковете, свързани със застраховката на корпуса и с товара, включително и тези около спасяването (което ще бъде поето от застрахователя на корабособственика), трябва да останат значително под това ниво. Със сигурност обаче цените на морското презастраховане ще се повишат допълнително, прогнозират от Fitch.
Клубът за защита и обезщетения на корабособственика вероятно ще се сблъска и с претенции от собствениците на товара на Ever Given, както и от останалите кораби, които бяха блокирани в Суецкия канал, за загуби, свързани с развалата на нетрайни стоки и с прекъсвания на веригата на доставки. Освен това иск по всяка вероятност ще бъде предявен и от управата на Суецкия канал за загубата на приходи. Почти 420 плавателни съда бяха блокирани от двете страни на канала. Очаква се изоставането от графика на превозването на товарите да бъде наваксано в рамките на 3-5 дни.
Голяма част от загубите е презастрахована и това ще окаже влияние върху печалбите на глобалните презастрахователи, които понесоха натиска на други катастрофални събития, като зимните бури в САЩ и наводненията в Австралия, а  така също и загубите, свързани с пандемията от коронавирус. Миналата година глобалните презастрахователи отчетоха силен спад в печалбите поради изплатените искове, свързани с COVID-19, припомня Fitch.
"В крайна сметка обаче общите загуби ще бъдат по-ниски, отколкото при други сценарии", каза анализаторът на Fitch Робърт Мацуоли. "Виждам това като голяма икономическа загуба, но не като катастрофална застрахователна загуба, каквато би могла да бъде", посочи и Маркус Бейкър, ръководител на морската практика в адвокатска кантора "Кенедис", предаде FT. Бейкър посочи, че очаква сметката на разходите да е по-сериозна заради разходите по спасяването на контейнеровоза. За освобождаването на плавателния съд са били изгребани близо 30 000 кубически метра пясък, а корабът беше изтеглен с помощта на два мощни влекача и 11 буксирни въжета.  Дейвид Смит от застрахователния брокер McGill and Partners смята, че общите застрахователни вземания от инцидента може да достигнат $150 млн. и то заради това, че при преместването корабът не е засегнат. "Най-големият фактор засега остава възможната претенция за загуба на приходи от властите на канала", каза той и прогнозира загуби от $15 млн. дневно за дните на операцията.
Shoei Kisen Kaisha, японският собственик на Ever Given, каза пред FT миналата седмица, че има застрахователно покритие от базираната в Токио MS&AD Insurance Group. От застрахователната компания са отказали коментар по случая.
Друг застраховател, който предоставя покритие на Ever Give, е британската компания P&I Club, взаимно застрахователно дружество, собственост на корабособствениците. В понеделник те поздравиха екипите на Суецкия канал и SMIT Salvage, които координираха успешната спасителна операция. От P&I Club посочиха, че предоставят покритие "за определени задължения към трети страни, които могат да възникнат в резултат на инцидент като този, включително, например, щети, причинени на инфраструктурата".  P&I Club е част от група от 13 клубове. Групата има презастрахователно покритие на стойност $3 млрд. Миналата седмица главният изпълнителен директор на IGP&I Ник Шоу заяви, че е "твърде рано да се каже дали този въпрос ще окаже влияние" върху договореностите за обединяване и презастраховане. Други морски експерти смятат, че окончателната сметка може да завърши под $100 млн.
Суецкият канал е един от най-натоварените маршрути, свързващ Средиземно с Червено море. Той е най-кратката морска връзка между Азия и Европа. През него преминава около 12% от световната търговия. През последното десетилетие са регистрирани общо 75 инцидента с плавателни съдове в канала, сочи докладът Allianz Global Corporate & Specialty Safety & Shipping Review 2020. Повече от една трета са били с участието на контейнерни кораби. Засядане (като инцидента с Ever Green) е била най-честата причина за инциденти в корабоплаването в канала - 25 през последните 10 години или 1 на 3 от всички инциденти в корабоплаването в канала. Заедно с инцидентите със засядане, другият най-често срещан инцидент е  сблъсък между плавателни съдове - половината от всички инциденти с корабоплаването в Суецкия канал през последните 10 години (общо 38). Капацитетът на контейнероносимост на корабите се е увеличил с около 1500% през последните 50 години и почти се е удвоил през последното десетилетие. Allianz изчислява, че застрахованите стойности на тези кораби (само корпусите) достигат между $70 млн. за по-старите кораби и $150 млн. за новите.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 26 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8635
GBP 2.4796 2.4887 2.3432
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив