Бедствието ни напомни да сме предвидливи
Вчерашната градушка нанесе множество щети на автомобили и домове в София и Монтана. Пораженията са сериозни и при автомобилите - счупени стъкла, огънати покриви и капаци, и при домовете - изпочупени стъкла, повредени покриви, наводнени мазета. Увредените превозни средства са повече като количество от увредените домове, затова и обезщетението за автомобилите като общ обем ще е по-голямо.
В България автопаркът е около 3,5 милиона коли. От тях в София са съсредоточени две трети, или около 2 милиона возила. Това означава, че компаниите ще имат доста работа по завеждането на щети и изплащането на обезщетения в столицата. Затова и повечето дружества удължиха срока за приемане на заявления за застрахователни събития до месец след страховитото бедствие.
И застрахователи, и надзорници вече успокоиха, че компаниите имат достатъчно средства да платят. Въпросът е колко ще платят?
Застрахованите с пълно автокаско със сигурност ще бъдат обезщетени, а онези, които имат само каско (частично каско) ще трябва да прочетат внимателно договорите си, за да видят кои рискове са
покрити. Застрахованите по "Гражданска отговорност” ще трябва да ремонтират колите си за своя сметка.
За съжаление, делът на застраховките "каско” намалява през последните години. Причините за това са както остарелият автопарк, така и кризата, която редуцира закупуването на нови автомобили. Не на
последно място е и увеличената цена на услугата в автосервизите, както и по-скъпите авточасти.
Основно доброволната застраховка "каско” се сключва задължително, когато автомобилът е лизингов. Собствениците на по-нови возила също сключват полицата. По-старите коли обаче масово се движат само
със застраховка "Гражданска отговорност”. Колко са пострадалите МПС-та и колко от тях са с "каско" предстои да научим.
Застраховката "Сухопътни превозни средства”, без релсови превозни средства” или както е позната сред хората - "каско”, през миналата година е генерирала приходи в размер на 410,5 млн. лв., а
пазарният й дял се изчислява на 30,12 на сто.
Поглед назад във времето показва, че до 2008 г. застраховката беше доминираща на пазара по премиен приход, но с настъпването на световната икономическа криза през 2008 г. приходите започнаха да
намаляват и за пет години спаднаха с близо 280 млн. лв.
През миналата година приходите от продажба на застраховки "автокаско” спрямо 2012 г. са спаднали само с около 6 млн. лева. Дали това не е сигнал, че е достигнато дъното в този сегмент?
За съжаление, вторите по популярност и приход застраховки, а именно имуществените "Пожар и природни бедствия” и "Други щети на имущество”, през последните 5 години също отчитат спад. Приходите от
първата застраховка са спаднали с около 10 млн. лв., а при 2-та – с около 4,5 млн. лева. Съответно техният дял в общите приходи се е свил с 0,73% и 0,33 на сто.
Имотите се застраховат задължително, когато са купени с ипотечен кредит. Разбира се, има и далновидни собственици без такъв заем, които също се застраховат. За съжаление обаче, към момента
имуществени застраховки имат под 10% от притежателите на имоти у нас.
По стародавна традиция, когато се случи бедствие, телефоните на застрахователите прегряват от запитвания, но седмица по-късно всичко се успокоява и отново тръгва в старите рамки. А потенциалът на
пазара е огромен.
Унищожителната градушка преди ден отново напомни, че трябва да мислим по трезво, отговорно и предвидливо.
Случилото се бедствие е възможност и за компаниите да покажат бързи реакции и да бъдат адекватни в изплащането на обезщетенията, за да бъде възстановено доверието в застраховането. Защото доволният клиент е най-добрата реклама.