За момента хотелският пазар е блокиран заради пандемията, която спря бизнес и туристическите пътувания
Откриването на общо 1070 стаи в 4- и 5-звездни хотели в София, планирано за 2020 г., се отлага заради пандемията от коронавирус. Това показват данните на консултантска компания за бизнес имоти. За
тази пролет бе планирано отварянето на първия хотел на Hyatt в столицата, както и на Grand Hotel Millennium. След цялостно обновяване трябва до отвори врати и четиризвездният хотел "Родина". За
момента обаче хотелският пазар е блокиран заради пандемията, която спря бизнес и туристическите пътувания.
"След годините на ръст, които доведоха до навлизане на нови брандове на софийския пазар, сега се намираме в безпрецедентна ситуация. Икономическият живот е замрял и това рефлектира върху хотелските
услуги. Кога и с какви темпове ще видим възстановяване все още не може да се прогнозира, защото няма яснота колко ще продължи сегашната ситуация", коментира Пламен Бачев, мениджър "Консултиране и
хотелски услуги" в компанията.
Според актуално проучване, хотелският пазар в Централна и Източна Европа показва силно представяне както по отношение на пазарните индикатори, така и на транзакциите. Според него шест пазара в региона - България, Румъния, Чехия, Словакия, Полша, Унгария - са привлекли сумарно 1.4 млрд. евро инвестиции в хотелски активи през 2019 г., от които над 40% са във високия и луксозния сегмент. Като причина за инвеститорския интерес от консултантската компания посочват по-високите нива на доходност в сравнение със Западна Европа, както и потенциала за ръст на пазарите в региона. Най-висока доходност предлагат София и Букурещ със 7-7.5%, докато в Прага, Будапеща и Варшава тя е в рамките на 5-6%.
Най-активен като сделки е бил пазарът в Чехия с 620 млн. евро инвестиции в хотели през 2019 г., основно заради големи придобивания в Прага. Делът на българския пазар е 5% от общия обем, което се
равнява на 75 млн. евро.
"Голяма част от тези сделки са извън София – в големи градове и курортни комплекси. В столицата наблюдаваме по-скоро активност при строителството на висока категория хотели, тъй като този сегмент
от пазара показа устойчив ръст през последните години. В перспектива обаче интересът на международните брандове се измества по-скоро към тризвездната категория", обобщи Пламен Бачев.
Безпрецедентната ситуация с COVID-19 доведе до отлагането на редица придобивания и неяснота кога и с какви темпове ще се възстановят туристическият и хотелският пазар. Все пак в първите месеци на
годината са приключени шест сделки за общо 297 млн. евро, основно в Будапеща.
Въпреки проблемите на пазара инвестиционната активност от 2019 г. дава основания да се очаква високият интерес към Централна и Източна Европа да се върне след отминаването на кризата.