Десетки НПО-та настояват да започне изграждането на магистрала "Струма" при Кресненското дефиле
За последните пет години в Кресненското дефиле на всеки километър са "изникнали" по два надгробни паметника, на всеки километър по осем човека са се сдобили с тежки увреждания, някои от които
доживот. През последните години този пътен участък си извоюва печалната слава на най-кървавото трасе в България. През периода 2012-2016 г. в дългия 15 км. участък на трасето са станали 270 ПТП, при
които са загинали 25 души и 119 са били ранени. Данните бяха оповестени от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи. Оттам посочиха също, че всеки ден забавяне на строителството на АМ
"Струма" е причина за тежки пътни инциденти, голям брой загинали и ранени.
"Ако не ни е грижа, че неизпълнението на Лот 3.2 на АМ Струма може да доведе до провал на оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура” и налагането на финансова санкция от над 1
млрд лв. за България, то поне да помислим за собствения си живот и този на близките си. Да сме наясно, че следващия път, когато се отправяме на почивка и прекосяваме Кресненското дефиле, нямаме
никакво право да се оплакваме от едва пълзящата колона от автомобили", посочват от БАЗК. Оттам допълват, че продължителното отлагане строителството на АМ "Струма” не е в ничия полза.
Проектът за подготовката на ЛОТ 3 на АМ "Струма" е част от Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013 г. и заедно с изграждането на Лотове 1, 2 и 4 се финансира през предходния програмен период.
През месец юни 2013 г. е подписан договорът за безвъзмездна финансова помощ за подготовката на ЛОТ 3 от АМ "Струма". Автомагистрала "Струма” е трасе от около 150 км. Първите идеи как да се
преодолее Кресна са от 1973 г., когато се проектира с къс тунел в зоната. В разработения идеен проект през 2013 год. за Лот 3, Лот 3.2 е проектиран с дълъг 15-километров тунел под Кресна. След
сигнала за опасност от страна на сеизмолози, геолози, експерти по пътна безопасност, по пожарна безопасност, по тунелно строителство бяха възложени нови разработки.
Обсъждани бяха варианти с западен обход на Кресна. Вариантите "син" от 2014 и "червен" от 2015, които са паралелни на река Струма, но срещнаха отпор от страна на еколозите. Така се стигна до
разработването на т.н. източния вариант. По него беше обявен конкурс за разширен вариант и пространно жури оцени кандидатите. Избрана беше разработката където дясното платно посока Гърция е по
трасето на съществуващия път, преминаващ през дефлето, а лявото платно преминава източно от р. Струма. Двете платна правят обход на гр. Кресна. Разработката предвижда рехабилитация и
реконструкция с изграждане на допълнителни съоръжения съобразно изискванията за запазване биологичното разнообразие в дефилето на съществуващия път Е79, за да може да се използва само в посока
"Кулата". Избраният вариант включва и изграждане на обходен път на град Кресна, който цели извеждането на транзитния трафик извън града. Новият проект осигурява свързването на
магистралата с местния трафик посредством 2 пътни възела. Предвидено е изграждането и на площадки за отдих и търговска дейност, които имат пряка връзка с града. Това означава, че достъпът до Кресна
е осигурен от 3 места.
Проектът за изграждане на обходен път на град Кресна предвижда 4 виадукта, 2 тунела с дължина 358 м и 230 м. Източния вариант предвижда две самостоятелни пътни платна, всяко осигуряващо движението
в една посока.
Посоченият проект щади природата и в същото време покрива изискванията за безопасност на трасето. Добавя ползи за хората, живеещи в района, от една страна запазвайки бизнеса им, а от друга – като освобождава трафика от населената градска част и изнасят движението в периферията на града, подчертават от БАЗК.
От Асоциацията обявиха петиция в подкрепа на незабавното стартиране изграждането на АМ "Струма” в участъка през Кресненското дефиле. Сред организациите, което подкрепят инициативата, са Българска асоциация на постадали при катастрофи; Българска браншова асоциация Пътна безопасност; Камара на строителите; Българска федерация за автобусен транспорт; ПК "Екогласност”; Българска асоциация за селски и екологичен туризъм; Български ловно-рибарски съюз; Екологично сдружение "Марица 2004"; Сдружение "Клъстер Зелен транспорт"; Федерация на потребителите в България; Сдружение "Клъстер уелнес БГ"; Асоциация на ландшафтните архитекти; Български Форум за транспортна инфраструктура; Съюз "Интелигентна България".