Пациентски организации настояват за незабавни проверки
Лаборатории ментят като предлагат хормонални изследвания на око в промоционални пакети с големи отстъпки в сайтове за колективно пазаруване. Те не са съобразени с периода от месечния цикъл, в който
трябва да се правят, за да бъдат точни и да не подведат лекарите в поставянето на диагнозата. Това установи проверка на "Монитор" по сигнали на лекари.
Единият от тях включва изследване на четири хормона LH, FSH, Prolactin, Estradiol и Testosteron. Според промоцията ваучерът струва 8 лв., а на място се заплащат 35 лв., като изрично е посочено, че
тези хормонални изследвания се правят между 2-рия и 5-ия ден от началото на месечния цикъл.
Тези хормони не се правят по едно и също време, в кратък период като посочения, категорични бяха водещи АГ специалисти от Университетската болница "Света Анна" в София. LH и Testosteron се правят
между 2-рия и 4-тия или 3-тия и 5-ия ден, а Prolactin в 19-и - 23-ти ден от цикъла, поясниха от там. Когато дойдат жени с изследвания, направени чрез покупка на ваучер от страници за групово
пазаруване, направо ги връщаме.
Пращаме ги отново на изследвания, които да направят в точните срокове и дни, за да са точни, разказаха лекарите.
През 2017 г. пазарджишка болница предлагаше на промоция секцио по желание, което е категорично забранено, припомниха акушер-гинеколози. След като Агенция Монитор съобщи първа за нарушението,
рекламата беше блокирана, а лечебното заведение се оправда, че не е пускало такава реклама.
Законът за здравето категорично забранява такива реклами, коментира пред "Монитор", д-р Даниела Дариткова, депутат от ПГ на ГЕРБ и председател на комисията по здравеопазване в Народното събрание.
Това е уредено с член 190, ал. 2, където се казва, че се "забранява на медицински специалисти и лечебни заведения да рекламират своята дейност".
Забранено е да се рекламират и неконвенционални методи за лечение, поясни депутат Дариткова. Тя подчерта, че това е в нарушение на Закона за здравето и когато хората попаднат на такива неща, трябва
да сезират съответната регионална здравна инспекция. Недоволство от сайтовете, които продават медицински услуги по интернет изразиха и от Пациентски организации "Заедно с теб".
Тази дейност трябва да се контролира от Изпълнителната агенция "Медицински одит", би следвало след публикацията тя да се самосезира и да вземе мерки. Това заяви председателят на "Заедно с теб"
Пенка Георгиева. Следва да се самосезират и медицинските дружества по различните специалности, както и съответните консултанти. Самите пациенти също трябва да сигнализират институциите, когато
забележат нещо нередно в подобни обяви, допълни тя.
По думите й такива реклами са недопустими.
Пациентски организации "Заедно с теб" ще сигнализират с писмо още утре министъра на здравеопазването Кирил Ананиев с искане да разпореди в тридневен срок проверка от страна на Изпълнителна агенция
"Медицински одит" на сайтовете за реклами на медицинска дейност и продажби. Не може да се рекламира какво ли не само, за да се приберат парите на пациентите, категорична беше Пенка Георгиева.
Особено важно е да се провери дали предлаганото отговаря на добрата медицинска практика, защото случаят с изследваните хормони е показателен.