Над 7 208 000 пътници са преминали през летище София за 2023 г., повече отпреди пандемията през 2019 г., сочи доклад на "СОФ Кънект".
Въпреки загубата на важни пазари като Русия, Украйна, Израел, Палестина и някои съседни страни заради геополитически конфликти, летище София се върна към нивата на трафик през 2019 г. преди пандемията, като проследяваме и малък ръст както на самолетодвиженията, така и на пътническия трафик. Авиационната индустрия е свидетел на консолидация и увеличаване на нискотарифните превозвачи, за да отговори на търсенето на бюджетни полети на къси разстояния. Наблюдаваме значително увеличение от 1,2 милиона пътници през 2023 г. в сравнение с предходната година, като надминаваме нивата от 2019 г. и достигаме общо 7 208 987 пътници. Около 60% от авиокомпаниите, опериращи на летище
София, вече са нискотарифни превозвачи, което отразява значителното преминаване към по-достъпни възможности за пътуване в световен мащаб. Летището също така приветства нови модели самолети като Boeing 737 MAX и Airbus 321 NEO, които отделят по-малко емисии и шум.
По отношение на дестинациите летище София добави 28 нови, с което общият им брой достига 113. Това включва нови маршрути до непокрития досега скандинавски регион и множество нови сезонни дестинации. Летището също така приветства шест нови авиокомпании.
Наблюдаваме и стабилно увеличение на средния коефициент на натоварване на полет, почти достигайки нивата отпреди пандемията. От "СОФ Кънект" допълват, че са на път да постигнат целта си от 8,2 милиона пътници до 2026 година.
След приемането на България в Шенген по въздух и море на западната порта на Терминал 1 е инсталирано ново рентгеново оборудване за багаж и проверка на течности, отчитат от "СОФ Кънект".
И двата терминала вече имат отделни зони за пристигане и заминаване. Коридорите и специалните зони гарантират, че пътниците, заминаващи от или пристигащи в Шенгенското пространство, са отделени от тези, които пътуват от и до дестинации извън Шенген.
От "СОФ Кънект" съобщават още, че за заминаващите пътници летището продължава да подобрява капацитета и качеството на съоръженията си за паркиране, като вече са договорени 3 временни и 1 постоянен открит паркинг, както и обновяването на съществуващия покрит паркинг на летището в Терминал 2. В резултат на това Терминал 2 на летище София ще разполага с общо около 1 900 паркоместа. Освен това ще бъде въведена система за управление от първо лице, която ще позволи на пристигащите шофьори да оставят или вземат пътници, без да се налага да чакат на опашка.
За пристигащите пътници миналата година завършихме търг за нов летищен таксиметров оператор. Като част от дългосрочния ни ангажимент за устойчивост, новият ни доставчик на таксиметрови услуги трябва да използва превозни средства от клас Евро 5 и последващите го и да осигурява най-малко 5% от месечните таксиметрови пътувания с електрически превозни средства до 2025 г. (нараствайки до 10% една година по-късно). Това е в допълнение към редица удобства за пътниците, включително опции за безкасово плащане, 24/7 обслужване и максимално време за изчакване от 5 минути.
За чекиране, сигурност и получаване на багаж завършваме инсталирането на осъвременена система за проверка на багажа, която ще може автоматично да открива експлозиви в регистрирания багаж, което допълнително засилва ангажимента ни за безопасност и ефективност. Въвежда се и нова система за обработка на багажа, която драстично ще ускори придвижването на регистрирания багаж от чекирането му до заминаващите самолети и от пристигащите полети до лентите за получаването му. В допълнение към съществуващите услуги за чекиране на гишета с персонал, новата система за обработка на багаж ще позволи пълно самообслужване (самостоятелно подаване на багажа) при предварителното чекиране за полет. В крайна сметка новата система за обработка на багаж ще има капацитета да обработва не само движението на багаж от Терминал 2, но и целия трафик от почти 70-годишната сграда на Терминал 1, като част от дългосрочния ни стратегически план за трансформация. Други инвестиции ще удвоят броя на гишетата за регистрация и ще увеличат броя на лентите за сигурност и граничен контрол.
През 2023 г. обработихме общо около 1 160 жалби, сигнали, коментари, искове и общи запитвания, отчитат още летищните власти. Те най-често включват оплаквания, свързани с услуги за наземно обслужване на трети страни, връщане на багаж, сигурност на багажа и паспортен контрол, както и въпроси относно паркиране, изгубени вещи, необходими пътнически документи и забранени предмети.