Бизнесът поиска да се помисли за внос на кадри
Туристическият бизнес в Смолян поиска от вицепремиера Марияна Николова подкрепа в политиката за подготовка на кадри за сектора. Представителите на бизнеса коментираха, че се очаква да има
сериозен недостиг на персонал и би било добре да се помисли за внос на кадри и страната ни да има по-активна политика по отношение на образованието и подготовката на професионалисти за сектора.
Един от основните приоритети на правителството на министър-председателя Бойко Борисов е именно образованието, а по-доброто и качествено образование е основа и гарант за по-доброто бъдеще, каза в
отговор вицепремиерът и министър на туризма Марияна Николова и допълни, че на последното заседание на Министерския съвет бяха отпуснати нови 2 118 718 за тригодишната програма на Министерството на
образованието и науката за подобряване на образователната инфраструктура в страната.
По оценки на НСИ през 2020 година общо туристите в област Смолян ще надхвърлят 200 хиляди, като очакванията са българските посетители да са над 170 хиляди, а чуждестранните - над 30 хиляди, съобщи
вицепремиерът. По думите й за цялата 2020 г. спадът на българите в област Смолян ще е около 35%, а на чуждестранните туристи близо 25%, което е далеч по–малко спрямо средното за страната,
затова допринесе и доброто начало на 2020 г.
Според текущата информация за сезон 2020/2021 спадът на туристите в област Смолян от началото на зимния сезон е 54%. Намалението на българските гости е 42%, а на чуждестранните - 91 на сто, като
малкото чужденци са предимно румънски граждани. Повече от 95% от туристите в областта са българи от началото на сезона, което се очаква да се запази като тенденция и до края.
Представителите на бранша поставиха въпроса за стопанисването на пещерите в района, които трябва да се социализират и рекламират, за да бъдат достъпни за туристи. Според тях това е ресурс, който
трябва да се развива и може да допринася за развитието на отрасъла. Те считат, че би било добре да се помисли за възможности за финансиране на организации, които се занимават с туризъм, за да може
да се управлява и популяризира това богатство.
Собственици на обекти на пистите обясниха, че има сериозен проблем с туристите, на които не може да се предложи качествена услуга и възможност за отдих. Тяхната позиция е, че тези места би могло да
минат под един знаменател с ресторантите на хотелите или да се търси друг начин за осигуряване на работа на обектите и обслужване на гостите.
Тема на дискусията бе и търсене на възможност за финансиране на организациите за управление на туристическите райони, като според тях това ще допринесе за повишаване конкурентостта на отрасъла.