23 Ноември 2024, 16:06 Днес (0) | Вчера (0)

Липсата на такси по банковата карта - определяща за потребителите

02 Февруари 2021 12:57 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 2 февруари 2021, 13:00

Пазаруването на стоки е основна операция, която потребителите извършват с карта

Дигитализацията на плащанията е отдавна търсен процес от търговски банки, картови оператори, дори търговци. Факт е, че пандемията се оказа онзи движещ фактор, който беше необходим, за да промени потребителското поведение и навици при разплащанията. Това не беше лека задача, заради прекалената резервираност на българите, но ето че промяната вече е факт. Проучване на MoitePari.bg и EasyPay установи ръст в плащанията с карти. В проучването са участвали 634 анкетирани, които са отговаряли на въпросите в периода 17.12.2020 - 11.01.2021 г.

БНБ, операторите и търговците отчитат ръст на плащанията с електронни платежни инструменти. Една немалка част от търговците в страната ни (и не само) въведоха като противоепидемична мярка препоръка за ограничаване на плащанията в брой, използвайки карта, за да се избегне физически контакт с банкнотите. Данните от проучването сочат, че разходите, свързани с платежната карта се взимат предвид и предопределят избора на такава. Като най-важно условие за избор на карта анкетираните са посочили да няма такси по нея (45%). На второ място по значимост за анкетираните е наличието на безконтактна функционалност (23%), улесняваща потребителите.

Освен липсата на такси по картата, анкетираните заявяват, че биха я ползвали по-често, ако съществува възможност да имат ползва от това. Те категорично заявяват, че възможността да бъдат спечелени парични или предметни награди би било достатъчен стимул, за да увеличат честотата на употреба на картата.  
Като най-често използван и предпочитан метод за плащане 52% от анкетираните отговарят, че предпочитат да извършват плащания с карта на ПОС терминал, а онези, които използват пари в брой, съставляват 39%. Едва 9% заявяват, че използват карта за покупки в Интернет. По данни на наше проучване за навиците при използване на дебитна карта, проведено през 2015 г., установихме, че кешът е цар, т.е. притежателите на този вид електронен платежен инструмент го използват основно, за да теглят суми от банкомат, като операциите по покупки и разплащания с карти бяха почти двойно по-малко. Данните от проучването показват, че 53% от анкетираните използват дебитната карта за теглене на суми в брой, а плащанията на ПОС терминал са 34%. Виждаме, че поведението се променя и все повече картите ще бъдат използвани според основното им предназначение – за извършване на разплащания.

Тук е необходимо  да споменем, че безконтактната функционалност отдавна не представлява новост за потребителите, като начин за използване на картата. За да бъде стимулиран той, непосредствено след първата вълна на коронакризата, картовите организации увеличиха размера на лимита, определен при извършване на безкасово плащане, неизискващо удостоверяване на транзакцията, чрез въвеждане на ПИН код. Първоначалният лимит от 50 лв. на операция беше променен на 100 лв., като се счита, че това улеснение за потребителя също е изиграло роля за увеличаване в плащания на физически ПОС. Увеличаването в размера на този лимит (който има функцията да възпрепятства възникването на злоупотреби с картата), беше съпроводено с мерки, които търговските банки предприеха, въвеждайки изискването след всяко пето поредно безконтактно плащане, да бъде въведен ПИК код, независимо от стойността на транзакцията.

Битовите сметки са основно перо, което е част от разходната част от бюджета на всяко домакинство. Оказа се, че най-често използваните методи за плащане на тези месечни ангажименти са два основни: на каса на EasyPay (36%) и чрез мобилно приложение на обслужващата банка, в която имат сметка (35%). На трето място се нареждат онези, които избират да заплащат комуналните си задължения чрез онлайн системата за дигитални плащания на EasyPay.
Резултатите от проучването сочат, че дебитната карта запазва позициите си на най-масов финансов продукт: дебитна карта (31%); разплащателна сметка (23%); кредитна карта (15%); депозит (11%); потребителски кредит (11%).

Близо половината от далите отговор на въпроса колко дебитни карти притежават, заявяват, че имат една карта (43%). Два електронни платежни инструмента притежават 31% от далите отговор, а повече от две карти имат 20%.

Пазаруването на стоки е основна операция, която потребителите извършват с карта (40%). На следващи позиции се нареждат онези, които използват картата, за да заплащат битовите си сметки онлайн (26%) и онези, които правят плащания на курсове,  абонаменти и др. от този вид (13%).
Наши проучвания и наблюдения в миналото, по отношение на това как се избира издател на електронния платежен инструмент сочат, че потребителите избират такъв на база това в коя институция се превежда месечното им трудово възнаграждение. Тук данните са аналогични, като 60% от далите отговор на въпроса как захранват платежната си карта, заявяват чрез превод на работна заплата. Лично захранване в брой прилагат едва 13% и чрез регулярен превод на пенсия 12% от далите отговор.

Въпреки че виртуалните карти се предлагат от вече близо десетина години, данните от проведеното проучване сочат, че близо 40% не използват такъв продукт, тъй като не са запознати с него. Този вид карти са предназначени за онлайн пазаруване, осигурявайки максимална защита на средствата и за разлика от обикновените карти могат да се извършват разплащания в интернет сайтове, които приемат само кредитни карти. 20% от далите отговор заявяват, че използват виртуална карта и почти толкова не използват виртуална карта, защото имат притеснения, относно сигурността (18%).

Данните от проучването сочат, че услугите, които анкетираните избират да извършват през EasyPay, са свързани основно със заплащане на битови сметки (36%). Данните не са изненада, имайки предвид обстоятелството, че финансовата институция е лидер през последните 15 години и брандът на компанията е добре познат.  42% от анкетираните споделят, че асоциацията, която правят по отношение на бранда "EasyPay” е, че за тях това е място, на което могат да платят битовите си и други сметки .
Близо 40% от анкетираните са запознати и с новата платежна карта на компанията, която беше пусната на пазара миналата година. Новият платежен инструмент представлява карта, която е без такси за поддръжка. Анкетираните я свързват с еквивалент на банкова карта, че се издава на касите на EasyPay, както и с това, че няма такси за издаване и поддръжка.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 22 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8580
GBP 2.4796 2.4887 2.3487
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив