Еднаквото заплащане при различен по обем работа пък демотивира добрия служител
Има много причини за създаването на конфликти на работното място, но основната сред тях е разминаването на интересите, в частност, преследването на лични интереси от страна на сътрудниците, които са в разрез с целите на работодателя. Това сочи проучване на експерти от руския анализаторски център към застрахователната компания "Алфа Страхование".
В проучването са участвали сътрудници от HR-службите на 80 компании. 41% от тях са посочили като основен проблем за конфликти на работното място именно различията в интересите.
На второ място се оказва проблемът с разпределяне на ресурсите (34%). Той е свързан с неточни правила и регламенти в компанията, при което по-трудолюбивите служители получават повече задачи от
тези, които работят по-бавно, но в същото време и двете групи получават еднакви заплати. Тази практика определено демотивира по-работливите и креативни служители и те съзнателно не разкриват целия
си потенциал.
Трето място заемат трудностите в колективната работа (29%), а четвърто – борбата за лидерство и власт (18%).
На пето място се оказват лошите условия на труд (10%): остаряла техника, пренаселеност на офисните помещения, недостиг на осветление и други.
Според изследване, проведено сред 86 IT-директори и публикувано на сайта allCIO, 62% от дапитаните считат, че всеки конфликт спъва развитието на компанията. За 38% обаче това е двигател
на прогреса.
Сред причините за конфликти вътре в организацията като основни са определени следните: недостиг на идеологическа мотивация (за 38% от запитаните), небрежност на персонала (32%), недостатъчна
квалификация на персонала (28%), недоволство от трудовото възнаграждение (18%), безперспективност на работното място (16%), недоволство от условията на труд (15%).
Най-популярният вариант за разрешаване на конфликта е търсенето на компромис. На второ място е опитът да бъдат привлечени единомишленици. Търсенето на виновен и игнорирането на конфликта са
определени като неприемливи или непопулярни варианти.
Ръководителят играе най-голяма роля при разрешаване на проблема с разминаването на интересите, считат застрахователите. Според тях именно шефът трябва да разпределя правилно задълженията сред
подчинените и да ги вдъхновява за общите идеи. Конфликтите в колектива могат да се превърнат в истински проблем за компанията, предупреждават експертите. Пътищата за избягването им са както в
правилния подбор на персонал, така и в налагането на високоорганизирана работна среда и корпоративна култура на общуването. Целесъобразно е периодично провеждане на специални тренинги за формиране
на максимално приятна работна атмосфера.