28% от анкетираните у нас работят над 5 години в една компания
Оптималният период за работа при един и същ работодател е от 3 до 5 години за 39% от служителите, сочат резултатите от международно изследване на Paylab Compensation Monitor в 12 европейски
държави, проведено у нас от сайта Zaplatomer.bg, предаде TechNews.bg.
Около една четвърт (26%) от респондентите предпочитат по-дълъг период – от 6 – 9 години като най-оптимална продължителност служителят да работи при един и същ работодател. Резултатите ясно
показват, че по-младото поколение – милениалите и поколението Z – по-често търси предизвикателства в кариерата си и възможности за работа при други работодатели.
Като цяло, лоялните служители, работещи за един работодател повече от 5 години, са малцинство на пазара на труда – само 27,5%. Най-голямата група са тези, работили по-малко от 2 години.
Сред страните, в които е проведено допитването, най-лоялни са служителите (които работят повече от 5 години за настоящия си работодател) във Финландия, Словения и Полша. Делът на тези хора в
момента е най-нисък в Сърбия.
В България групата на лоялните служители, които работят за настоящия си работодател повече от 5 години, е 28%. Така България попада на пето място сред групата на държавите с по-скоро лоялни
служители. Същевременно, 47,5% са посочили, че са работили по-малко от 2 години за сегашната си компания.
Лоялността към работодателя до голяма степен зависи от кариерното развитие в компанията. Значително по-голям дял от хората, които работят повече от 5 години за един работодател, са тези на позиции
от ниския, среден и топ мениджмънт. Това до голяма степен е свързано с факта, че тези хора е трябвало да работят постепенно, за да се изкачат по кариерната стълбица.
Почти половината от респондентите (47%) смятат, че да бъдеш лоялен към своя работодател си заслужава и че служителите получават осезаемо доказателство за това под формата на финансови и непарични
придобивки.
Тази тенденция се отнася и за България, където отново 47% вярват, че служителите получават определени материални и нематериални стимули за лоялността си. Според 27%, лоялността е обвързана с
резултати в заплащането, а според 20% тя е свързана с дадени нематериални придобивки.
Обратното мнение се изразява от 32% от респондентите, които са убедени, че новите служители често имат сходни придобивки като служителите, които от дълго време работят за същия работодател. Те
вярват, че разликите между служителите, които са отскоро в компанията и дългогодишните служители изчезват след определен период от време.
Според 35% от респондентите в България, лоялността не се отразява на придобивките на служителите, които дългосрочно работят за компанията.
Интересно заключение е, че новопостъпилите служители, т.е. тези, които работят за даден работодател по-малко от година, имат най-силно усещане, че лоялността се отплаща. От друга страна, хората,
които понастоящем работят повече от 5 години при сегашния си работодател, са по-склонни да мислят, че лоялните служители нямат специални предимства в компанията.
Мнозинството от служителите на възраст под 34 години не са работили за повече от трима работодатели. В повечето случаи служителите от следващите възрастови групи не са работили за повече от пет
работодатели. В България също 54,1% от респондентите са работили за до трима работодатели.
Предишно изследване на Paylab Compensation Monitor потвърди тенденцията, че най-ефективната стратегия за хората, които искат да увеличат доходите си, е смяна на работата, т.е. намиране на по-добре
платена работа от сегашната. Те дори смятат, че това е по-обещаващ начин за увеличаване на доходите, отколкото преговорите за по-висока заплата с настоящия им работодател.