На заседанието си в четвъртък Министерски съвет (МС) одобри списък на държавите с пазарен риск съгласно Закона за експортното застраховане.
В документа влизат всички страни от Европейския съюз (общо петнадесет на брой), Австралия, Исландия, Канада, Нова Зеландия, Норвегия, Съединените американски щати, Швейцария и Япония. Допълнително
предложени за включване от междуведомствения съвет по експортно застраховане са Полша, Словения, Унгария и Чехия. Съгласно нормативната уредба пазарен риск е всеки краткосрочен търговски риск, при
който длъжник по договора за износ е частно физическо или юридическо лице от държава, включена в изготвения списък.
Дейността по Закона за експортно застраховане се извършва от Българска агенция за експортно застраховане (БАЕЗ), като застрахователните и презастрахователните договори се сключват от нейно име.
БАЕЗ е създадена със специален закон преди четири години с капитал от 10 милиона лева. Основен акционер в нея е държавата,представлявана от министъра на икономиката, а малък пакет акции държи и
ДЗИ.
Основна цел на агенцията е да застрахова търговските и нетърговските рискове, свързани с експорта на български стоки в чужбина. В БАЕЗ освен това могат да се застраховат и кредити, получени за
предекспортно финансиране, като полиците покриват загуби от фалит на чуждестранния купувач на стоката или от политически събития, като например война в съответната страна. В държавната агенция се
застраховат и задгранични инвестиции, като рисковете, които се покриват, се отнасят до неплатежоспособност на чуждестранния длъжник заради несъстоятелност или ликвидация и забавяне на плащане за
повече от шест месеца. На обезщетение ще подлежат и щети, понесени от нетърговски рискове - загуби заради война, преврати, стачки или природни бедствия.
Въпреки несъмнените ползи от дейността на агенцията, засега износителите почти не използват нейните услуги. За миналата година БАЕЗ отчита премийни приходи за 67 хиляди лева, което означава, че
обемът на застрахования износ е не повече от няколко милиона лева. Според агенцията причината за ниския интерес се крие в неосведомеността на повечето малки и средни предприемачи (които са
основните й потенциални клиенти) за предлаганите от институцията услуги.
Борислав Петков