Изследователите казват, че ранните резултати са обещаващи и този тип система може един ден да се превърне в общоприет визуален език за комуникация между безпилотни коли и другите участници в движението
Автономните превозни средства са на път да станат част от реалността ни. За да разбере по-добре обществените реакции към тях, както и как тези превозни средства могат да комуникират с външния свят,
Ford маскира жив шофьор като седалка за кола, за да заблуди минувачите, пише GreenTech.bg.
Изследователският проект бе осъществен с помощта на Института за транспорт Virginia Tech. Той бе разработен, за да проучи как автономните превозни средства ще взаимодействат с другите участници в
движението, независимо дали са пешеходци, велосипедисти или други автомобили с реални шофьори.
Това включва не само въпроса как участниците в движението ще реагират на гледката на кола без водач, която се движи по улицата, но как колата може да сигнализира за намеренията си – в интерес на
безопасността. Независимо дали става дума за ускоряване или за забавяне, във всяка ситуация шофьорът може да даде знак – да кимне, да махне с ръка, да посочи – за да каже нещо на пешеходеца пред
колата.
Екипът поставил камери в автономното превозно средство, за да заснеме поведението на другите участници в движението. Тук обаче дошъл истинският проблем: не може просто да пуснеш безпилотна кола по
обществените пътища без човек в нея. Затова екипът маскирал шофьора като седалка, за да създаде илюзията за превозно средство без водач.
Той също така е оборудвал автомобила, ван Ford Transit Connect, със средства за съобщаване на намеренията – светлинна лента на предното стъкло, която свети различно според вида на действието. Ford
казва, че е този подход е избран пред текстовите дисплеи, за да се избегнат проблеми с езика в различните страни и тъй като този вид сигнализация наподобява вече познатите сигналите на текущите
автомобили, управлявани от хора.
Колата е изминала 2900 километра. Тя е събрала данни за поведението на потребителите в гъсто населена градска среда – повече от 150 часа. Изследователите са регистрирали взаимодействия с
пешеходците, при които сигнализациите на колата са били активни повече от 1650 пъти – по кръстовища, паркинги, летища и други места.
Изследователите казват, че ранните резултати са обещаващи и този тип система може един ден да се превърне в общоприет визуален език за комуникация между безпилотни коли и другите участници в
движението. Остава обаче да бъде решен въпросът с комуникирането с с незрящите и зрително затруднените.
Много е важно индустрията да се обедини, за да разработи стандартизиран език за комуникация между автономните коли и останалите участници в движението, казва компанията. Понастоящем тя работи с
няколко организации, като Международната организация по стандартизация и SAE International за тази цел.
Можете да видите ТУК безпилотния Transit Connect в действие.