Първият предупредителен сигнал на гара Калояновец свети зелено, което означава, че влакът може да продължи да се движи направо с тази скорост. При достигането на входния сигнал на гарата обаче, той вече свети за отклонение от правия коловоз
Проблем със сигнализацията на трасето, на което катастрофира влакът София-Варна, посочва машинистът управлявал машината, съобщи Нова телевизия". Пред свой приятел и колега Христо Тиляшев разказал своята версия за станалото. Петър Бръснаров посочи по "Нова телевизия", че той говори от името на колегата си, защото Тиляшев има забрана от БДЖ да говори публично.
"Изнесената информация, че той няма никакъв опит не е вярна. Тиляшев е машинист от три години, преди това шест години е помощник-машинист. Пътувал е многократно по това трасе на бързи влакове", уточни Бръснаров.
Причината за инцидента, според разказа на Тиляшев, не е грешка на машинистите или висока скорост, а проблеми на пътя, въпреки че е ремонтиран за милиони левове, дни преди инцидента. "Първият предупредителен сигнал на гара Калояновец свети зелено, което означава, че влакът може да продължи да се движи направо със скорост 100 км/ч. При достигането на входния сигнал на гарата обаче, той вече свети за отклонение от правия коловоз. Машинистите задействат екстремно спирачката, но въпреки това се стига и до дерайлирането му", обясни Петър Бръснаров.
Той уточни, че вторият сигнал се е оказал изненадващ за машинистите, като двата семафора са на разстояние един километър един от друг. "Има нещо съмнително между задействането на спирачката и дерайлирането на влака. Как 300 метра след задействането й скоростта е паднала само с 2 км/ч", попита Бръснаров. Официално бе обявено, че скоростта, с която е дерайлирал влакът, е 98 км/ч.
Бръснаров обобщи, че причината за катастрофата трябва да се търси в проблем на ремонта на пътя и осигурителната техника или човешка грешка на дежурния ръководител движение. "Последната грешка е на машинистите, на които всички побързаха да хвърлят вината", завърши той.
Официалната позиция на БДЖ е че към момента за основна причина на катастрофата се счита високата скорост на композицията, за което вината е на машиниста. Вчера пък беше обяснено, че управлявалият влака Христо Тиляшев има стаж само 15 дни в "Пътнически превози", като преди това е карал товарни композиции.