Изискването е въведено от 1 септември 2014 г., контрол за изпълнението му досега не е извършван
Мащабна акция на Пътната полиция вдига приходите на 156-те контролно-технически пункта (КТП) в страната, получили до 18.02.2020 г. разрешение от ИА "Автомобилна администрация” за извършване на проверки на автомобилни газови уредби (АГУ), научи Economic.bg. Цените за проверката и издаването на сертификат на монтирана АГУ за различните пунктове са различни – започват от 30 и стигат до 80 лева, а подлежащите на узаконяване АГУ са над сто хиляди. Така че 156-те КТП са претоварени с работа, а тарифите на тези, които бяха 30-40 лв., тръгнаха нагоре. Въпреки това регистрацията е много по-изгодна, тъй като според чл. 179, aл. 1 т.3 oт Зaкoнa зa движeниeто пo пътищaтa "собственик или длъжностно лице, което допуска в движението по пътищата пътно превозно средство, чиято конструкция е изменена без съответното за това разрешение”, ce нaкaзвa c глoбa от 150 лeвa.
За какво точно става въпрос?
Според Наредба Н-3 от 18 февруари 2013 г. за изменение на конструкцията на регистрираните пътни превозни средства (ППС), след монтирането на уредба, която позволява на двигателя да използва като гориво пропан-бутан или метан, автомобилът подлежи на проверка за съответствие с техническите изисквания. Съгласно чл. 20, ал. 1 на наредбата тези технически изисквания към допълнително монтираните на автомобили газови уредби са записани в Правило №67 и Правило №110 на Икономическата комисия за Европа на ООН (ИКЕ на ООН) и са твърде подробни и специфично технически, за да ги описваме тук. За да бъде извършена тази проверка обаче, газовите сервизи, извършили допълнителното монтиране на АГУ, издават протокол за монтирането на уредбата в два екземпляра – единият на собственика на колата, а другият – за техника, извършил монтажа.
Съгласно чл. 29 от Наредба Н-32 за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на ППС (в сила от 01.09.2014 г.) автомобилите с допълнително монтирани АГУ подлежат на "първоначална проверка за установяване на съответствието им с изискванията по чл. 20 на Наредба Н-3 преди първия периодичен преглед” след извършването на монтажа на уредбата.
Освен това, според ал. 4 на същия чл.20 "Първоначална проверка за установяване на съответствието … се извършва и когато при периодичния преглед на ППС се установи несъответствие между данните на монтираната от производителя табелка на резервоара” от АГУ "и данните, вписани в информационната система при предишен периодичен преглед на същото ППС”.
Важното е за водачите да знаят, че, според чл. 30 от наредбата, при първоначалната проверка на допълнително монтираната АГУ в КТП задължително се представя и протокола за монтиране на уредбата.
Съгласно Наредба I-45 за регистриране на МПС промяната на данните за вида на горивото в свидетелството за регистрация се заявява от собственика на автомобила в КАТ при извършване на първата промяна в регистрацията, настъпила след монтирането на АГУ, но не по-късно от 3 години от първоначалната проверка по реда на Наредба Н-32”.
Важно е да се знае и че изискването се отнася само за автомобили с допълнително монтирани АГУ след 1 март 2013 година.
Въпреки че изискването за узаконяване на допълнително монтираните АГУ и за промяна на регистрацията им е влязло в сила от 1 септември 2014 г., оказва се, че регистрираните в КАТ промени в горивните уредби са малко повече от 25 хиляди. Колко са всичките автомобили с допълнително монтирани АГУ у нас никой не знае, но, според експерти, регистрираните в КАТ изменения едва ли са повече от 10% от всички подлежащи на узаконяване. Според инженери узаконяването на допълнително монтираните АГУ няма никакво отношение към безопасната им експлоатация – става въпрос само за отговаряне на международни изисквания, и разбира се, за събиране на допълнителни средства от собствениците им.