Международен брокер ще посредничи от 2003 г. при застраховането на дружествата в транспорта, за да се спрат изтичането на средства и корупцията при избора на български застраховател.
Това съобщи в сряда министърът на транспорта и съобщенията Пламен Петров. Наскоро той изпрати писмо до ръководствата на дружествата от системата на Министерството на транспорта и съобщенията (МТС), с което ги уведомява, че от 2003 г. МТС ще избира застрахователни компании за държавните дружества според цената на услугата, която те предлагат. Идеята за използването на застрахователен брокер е нова, твърдят запознати.Според правилника за упражняване на правата на собственост в дружествата с преобладаващо държавно участие министерството одобрява одита и застрахователя на компаниите. В момента БТК, летище София, "Български пощи" и другите компании от отрасъла определят застрахователя с процедура по Закона за обществените поръчки и изборът става от специална комисия в компаниите. От дружествата отказват да съобщят размера на застрахователните премии с мотива, че това е търговска тайна.
"Има проблеми в застраховането и е нужна драстична промяна", заяви министърът. "Още през миналата година си пролича, че всяко дружество си прави комисия, измисля си някакви условия, които дори не спазва", обясни Петров. Според него, ако се ползва някой от международните брокери, той може да води по-добре преговорите със застрахователната компания и да защитава правата на застрахования. Според Петров възможно е един брокер да поеме група дружества и да се обединят всички застраховки, за да се намалят разходите на компаниите.
На заседание на парламентарната група на НДСВ късно във вторник в отговор на депутатски въпрос защо се налага промяна в начина на застраховане министър Петров заявил, че големите рушвети под формата на комисиони от 10 до 25% при избора на застраховател са причина той да се заеме с този проблем. "Моите очаквания са за драстично намаление на застраховката, защото сега се плащат рушвети при определянето на застрахователя. В момента комисионите при застраховане са между 10 и 25% и по този начин изтичат средства от компаниите - потвърди Пламен Петров пред журналисти в сряда. - Нямам намерение сам да избирам застраховател и не се разпореждам със застраховките на дружествата", твърди той.
В същото време управителният съвет на БДЖ до края на седмицата ще гласува пълномощия на министъра да се занимава с избора и условията на застраховане в дружествата, твърди източник от ръководството на компанията.
През миналата година Параходство БМФ е направило ненужна застраховка на корабите срещу военен риск и е похарчило 150 хил. долара, осъществена е и каргозастраховка за 96 хиляди долара, обясни министърът, като допълни, че тези средства вече са спестени през последните два месеца. Корабите на БМФ през 2001 г. и през тази година са застраховани в "Булстрад". Според неофициална оценка активите са за около 1 милиард долара - на вода са 100 кораба, а стойността на всеки от тях е между 8 и 10 милиона долара. Предполага се, че застрахователната премия в този случай възлиза на доста внушителна сума.
Министър Петров призна, че не е обсъждал предложението с българските застрахователи. "Министерството на транспорта и съобщенията не е коментирало с нас подобна идея", потвърди пресаташето на "Булстрад" Анюта Денкова пред "Дневник". Активите на БТК са около 500 милиона лева и за тази година вече са избрани застрахователи за автомобилите и за имуществото й. Според източници от компанията застрахователната премия за "Автокаско" и "Гражданска отговорност" е около 900 хиляди лева. Новият изпълнителен директор на летище София Стоян Пашкунов отказа коментар по въпроса. Негови колеги обясниха, че той заварил вече подписани договори със застрахователи. "Български пощи" избират няколко застрахователни компании за различните си дейности.
"Застраховател на БДЖ е "Алианц България" и договорът с него вече е подписан", заяви наскоро изпълнителният директор на дружеството Владимир Дунчев.
Светлана Ненова