От ведомството на Симеон Дянков се дават примери за съотношението между минималното и средното заплащане в други европейски страни и се посочва, че горната граница не трябва да надхвърля 45 на сто
от средната заплата
Определянето на минималната работна заплата в широки граници между 35 и 55% от средната работна заплата не е адекватно на границите, които реално са достигнати в България. Към момента нивото на минималната в средната работна заплата е около 38% и установяването на долна граница от 35%, под която отношението не бива да спада, изглежда приемливо. Същевременно предложената горна граница от 55% е необосновано висока. Това се посочва в позицията на Министерството на финансите по адрес на предложението на социалното ведомство за промяна във формулата, по която се пресмята минималното заплащане в страната.
От ведомството на Симеон Дянков се дават примери за съотношението между минималното и средното заплащане в други европейски страни и се посочва, че горната граница не трябва да надхвърля 45 на сто от средната заплата.
Проектът на социалния министър беше обсъждан на Съвета за тристранно сътрудничество в понеделник.
Предложението на социалното министерство работната заплата да е 35 на сто от средната за страната, а не да се определя административно, противоречи с разпоредби на Кодекса на труда, пише още в позицията на Министерството на финансите.
От ведомството на Дянков се посочва, че не е ясно какво налага определянето да става с нормативен акт, а не чрез съгласие.
В позицията се посочва, че според един от критериите за определяне на работната заплата е на база на средната работна заплата за последното тримесечие, за което са налични статистически данни. И тъй като е предвидено минималната работна заплата да се определя в края на текущата година за следващата, то винаги последните налични данни за средната работна заплата за страната ще са за 3-ото тримесечие. Средната работна заплата за 3-ото тримесечие отчита в голяма степен сезонната заетост, която е характерна за летния период в страната, което според финансовото министерство няма да отразява реалното равнище на средната заплата и съответно ще доведе до изкривяване на данните.
Обвързването на минималната със средната заплата е обосновано, но следва да се прилага по начин, който да гарантира, че растежът на минималната заплата не изпреварва значително този на средната работна заплата, посочват от финансовото ведомство. Оттам уточняват, че в противен случай това би приближило доходите на по-нискоквалифицираните до тези на работниците с по-висока квалификация и би препятствало разрешението на проблема със структурната безработица, особено сред хората с ниска квалификация.
"Фиксирането на размера на минималната работна заплата над равновесното ниво води до нарастване на цената на производствените ресурси и спад на търсенето на труд при равни други условия. Така работната сила с производителност на труда под стойността на минималната заплата отпада от пазара на труда. Това е предпоставка за разширяване на неформалната заетост, съкращения на работни места и увеличаване на сивия сектор на икономиката", се посочва в позицията.
От министерството на Дянков посочват още, че е възможно да се направи по-прецизна формулировка за линията на бедност в страната, която също е критерий при определянето на минималната заплата. "Минималната работна заплата е доход от труд и се отнася до равнището на бедност на домакинствата с нискоквалифицирани работници, а не изобщо до равнището на бедност на цялото население", е мотивът на експертите от Министерството на финансите.
Те посочват, че третият критерий, който се ползва, е инфлацията за съответната година спрямо предходната. Тъй като обаче размерът на минималната заплата важи от 1 януари на съответната година, то използването на прогнозна инфлация означава заплатата да включва нещо, което още не се е състояло. От друга страна,ако се използва отчетената през предходната година инфлация, но тя става известна в началото на следващата я година, когато вече минималната работна заплата трябва да е определена и влязла в сила.
Трябвало също да се прецени дали ще се работи с инфлацията или с хармонизираните й показатели, които се ползват и при изготвянето на бюджета.
От проекта на социалното министерство не ставало ясно и кой от всичките критерии за определяне на минималната заплата е водещ.