Срутилият се мост в Балтимор е застрахован от гиганта Chubb, а корабът – от Britannia P&I Club
Морската застрахователна индустрия се подготвя за огромни искове от срутването на моста Francis Scott Key в американския град Балтимор във вторник. Съоръжението падна, след като товарният кораб
"Дали", плаващ под флага на Сингапур, се блъсна в една от подпорните колони на моста след напускането на пристанището. Най-малко 6 са жертвите - работници, които са запълвали дупки на пътното
платно. Те са загинали в ледените води на река Патапско. Екипажът на товарния кораб е подал сигнал за бедствие секунди преди да се удари в моста и това е позволило на властите да ограничат
автомобилния трафик по него. Контейнеровозът е имал проблем с електрическото захранване. Всичките 22 членове на екипажа са невредими. Разследващите са се качили на борда на контейнеровоза и са
взели черната кутия на плавателния съд. Подозира се, че причината за аварията е замърсено гориво, което се е отразило на работата на генераторите на кораба.
Застрахователните искове от сблъсъка на контейнеровоза с моста може да се окажат по обем като тези от морска катастрофа от 2012 г., която доведе до изплащания в размер на 1,5 милиарда долара, каза
Джон Миклус, президент на Американския институт на морските застрахователи пред търговското списание Insurance Business във вторник.
Припомняме, луксозният круизен кораб Costa Concordia се преобърна край бреговете на Италия през януари 2012 г., като причини смъртта на 32 души в една от най-тежките съвременни морски трагедии в
Европа.
Джон Миклус подчерта, че има различни компоненти на загубата, сред които и загубата на приходи и загубата на такси. Мостът в Балтимор е донесъл на транспортната администрация на Мериленд
около 53 милиона долара приходи от пътни такси през 2023 г., коментира анализаторът на Moody's Синтия Назима пред The Wall Street Journal във вторник.
Други застрахователни искове от сблъсъка на "Дали" в Балтимор могат да включват щети на кораба и неговия товар, както и прекъсване на дейността, а още щети по имуществото, застраховки на търговски
кредити и обезщетения на работниците според застрахователния план.
Обезщетенията от морските застраховки и презастраховки вероятно ще поемат по-голямата част от сметките, съобщи S&P Global във вторник.
Самият мост в Балтимор е застрахован от застрахователния гигант Chubb, съобщи Insurance Insider.
Корабът е застрахован в Britannia P&I Club – специализиран застраховател, който осигурява защита в морската индустрия. Britannia е член на базираната в Лондон Международна група от P&I
клубове. Международната група от P&I клубове ще покрие само първите $10 милиона искове от всеки един инцидент, според уебсайта на компанията. Останалата сметка ще бъде споделена между членовете
на специализирания пазар Lloyd's of London и презастрахователите.
Grace Ocean Pte Ltd. притежава плаващия под сингапурски флаг контейнеровоз "Dali", а Synergy Marine управлява кораба.
Спедиторската фирма A. P. Moller-Maersk потвърди, че Dali е нает за време от компанията.
Процесът на искове може да отнеме години, отразявайки ситуацията около контейнеровозния кораб Ever Given, който заседна и блокира Суецкия канал за шест дни през март 2021 г. Френският
презастраховател SCOR изчисли през юни 2022 г., че исковете на Ever Given може да надхвърлят 2 милиарда долара.