Руската служба за защита на правата на потребителите (Роспотребнадзор) предложи оналйн магазините да носят същата наказателна отговорност, каквато и обикновените, пише РБК
Службата предлага за нарушенията на правата на потребителите уебсайтовете на интернет магазините да бъдат блокирани.
Роспотребнадзор иска да постигне това чрез изменения в закона на защита на потребителите, които ще направят фирмите, които предоставят услуги самостоятелен субект на отговорност пред потребителите. Законът ще бъде променен така че, да може да се въведе блокирането на сайтовете на магазините като допълнителна форма на административно преустановяване на дейността.
Законопроектът вече е публикуван на федералния портал за проекти за нормативни актове, като в обяснителната бележка в него се казва, че развитието на електронната търговия е довела до появата на нови пазарни отношения, които не са регулирани от законодателство и съответно се експлоатират от "недобросъвестни" участници на пазара.
Роспотребнадзор дава за пример, че онлайн търговците не се идентифицират като търговци и по тази причина не подлежат на санкции по закона за защита на потребителите. Според службата те не спазват правата на потребителите на предоставяне на информация за търговеца, стоките и услугите.
Представителят на Роспотребнадзор Анна Сергеева, цитирана от "Коммерсант" пояснява, че това е чернова на законопроекта. В момента дейността на нормалните магазини може да бъде спирана за 30, 60 или 90 дни, ако нарушават закона, и това трябва да важи и за оналйн търговците, посочва тя.
Новото предложение предизвика негативна реакция у собствениците на сайтове за онлайн търговия. Според директора на Wikimart Андрей Кленин законът за защита на потребителите ще бъде допълнен с думите "сайтове в интернет", което би позволило да се спира дейността на всички интернет ресурси за каквото и да било нарушение.
Прекратяването на търговски агрегатори като "Яндекс.Маркет" и Price.ru ще лиши потребителите от независима информация за стоките и доставчиците, смята директорът на Price.ru Алексей Романенков. Тези сайтове събират данни за стоки и доставчиците, за да информират потребителите си, а печелят от продажби на реклама.