16 Ноември 2024, 17:48 Днес (0) | Вчера (3)

Московски ще иска от кредиторите на БДЖ ново разсрочване на заема

17 Ноември 2014 12:58 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 17 ноември 2014, 11:59
Под лиценза на creativecommons

Министърът на транспорта Ивайло Московски планира лично да проведе разговор с кредиторите на "Холдинг БДЖ" и да поиска ново разсрочване при изплащането на заема, поне за 2 години

Това съобщи самият той пред БНТ. Той съобщи и че в деня (7 ноември - бел. ред.), в който е встъпил в длъжност, кредиторите на холдинга са блокирали 5 млн. евро, които са по негова сметка в банка. Тази практика се наложи на няколко пъти в миналото и винаги причината беше една и съща - неизплащане на дълга.

"Рано или късно тези дългове трябва да се платят", заключи Московски.

Общият размер на задълженията на БДЖ, просрочени и текущи, е около 600 млн. лв. Най-големият проблем на БДЖ с кредитори към момента е по втория облигационен заем, който беше взет през 2007 г. с  цел да се погасят стари задължения. Просрочията по него са над 70 млн. лв. Общото обезпечение по този заем е под формата на 5 хил. товарни вагона и 25 дизелови мотриси. С голяма тежест в задълженията на компанията са и дължимите 340 млн. лв. на германската KfW за доставката на дизелови мотриси.

През септември стана известно, че Европейската комисия е разрешила на България да предостави държавна помощ на БДЖ в размер на 172 млн. лв. на порции през следващите няколко години. Целта на тази държавна помощ е да се изплатят задълженията към кредиторите.

Московски припомни, че в края на предишното правителство "Борисов" задълженията на железницата са били сведени до 3 млн. лв., а за малко повече от една година те са нараснали до 14.5 млн. лв. С това той мотивира и смяната в ръководството на БДЖ, която направи преди седмица.

Според Московски пътническите вагони в компанията може да се обновят с пари от европейските програми само ако дружеството, в което са, се премести към Национална компания "Железопътна инфраструктура", защото така ще се подобрят счетоводно финансовите му показатели и ще могат да се ползват европейски средства. Другият вариант е да се разчита на по-голям капиталов трансфер от бюджета и заемни средства.

Така както е структурирано БДЖ никой не може да го изправи на крака, заключи Московски, който беше транспортен министър и при предишното правителство на Борисов. Той се ангажира в рамките на мандата да направи "стабилна и нормална компания" от пътническите превози. За товарните превози смята, че трябва да се обяви отново процедура за приватизация, макар че знаел, че нямало кандидати.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 15 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8568
GBP 2.4796 2.4887 2.3519
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив