Министърът на транспорта Ивайло Московски планира лично да проведе разговор с кредиторите на "Холдинг БДЖ" и да поиска ново разсрочване при изплащането на заема, поне за 2 години
Това съобщи самият той пред БНТ. Той съобщи и че в деня (7 ноември - бел. ред.), в който е встъпил в длъжност, кредиторите на холдинга са блокирали 5 млн. евро, които са по негова сметка в банка. Тази практика се наложи на няколко пъти в миналото и винаги причината беше една и съща - неизплащане на дълга.
"Рано или късно тези дългове трябва да се платят", заключи Московски.
Общият размер на задълженията на БДЖ, просрочени и текущи, е около 600 млн. лв. Най-големият проблем на БДЖ с кредитори към момента е по втория облигационен заем, който беше взет през 2007 г. с цел да се погасят стари задължения. Просрочията по него са над 70 млн. лв. Общото обезпечение по този заем е под формата на 5 хил. товарни вагона и 25 дизелови мотриси. С голяма тежест в задълженията на компанията са и дължимите 340 млн. лв. на германската KfW за доставката на дизелови мотриси.
През септември стана известно, че Европейската комисия е разрешила на България да предостави държавна помощ на БДЖ в размер на 172 млн. лв. на порции през следващите няколко години. Целта на тази държавна помощ е да се изплатят задълженията към кредиторите.
Московски припомни, че в края на предишното правителство "Борисов" задълженията на железницата са били сведени до 3 млн. лв., а за малко повече от една година те са нараснали до 14.5 млн. лв. С това той мотивира и смяната в ръководството на БДЖ, която направи преди седмица.
Според Московски пътническите вагони в компанията може да се обновят с пари от европейските програми само ако дружеството, в което са, се премести към Национална компания "Железопътна инфраструктура", защото така ще се подобрят счетоводно финансовите му показатели и ще могат да се ползват европейски средства. Другият вариант е да се разчита на по-голям капиталов трансфер от бюджета и заемни средства.
Така както е структурирано БДЖ никой не може да го изправи на крака, заключи Московски, който беше транспортен министър и при предишното правителство на Борисов. Той се ангажира в рамките на мандата да направи "стабилна и нормална компания" от пътническите превози. За товарните превози смята, че трябва да се обяви отново процедура за приватизация, макар че знаел, че нямало кандидати.