Причината е поради липсата на контрол от държавата, коментира председателят на Националната асоциация за защита на потребителите
Като привилегирован кредитор, банките могат да образуват изпълнително производство срещу своя длъжник веднага, а той – да се противопостави едва след исков процес. Докато докаже правотата си, ще е
минал по един
дългогодишен път, свързан с много разходи за съдебни такси и адвокатски възнаграждения, а банката ще се е удовлетворила преди години от неговото имущество. Това коментира председателят на
Националната асоциация за защита на потребителите Стоил Алипиев пред в. "Труд" и добавя, че дотам може да се стигне заради непроизнасянето на компетентния орган занеравноправността на клаузите в
договора между банката и потребителя, когато са одобрявани общите условия.
В повечето случаи приемането на общите условия се извършва от специален държавен орган, но съгласно действащото законодателство преди това задължително и безусловно те трябва да минат за одобрение
от КЗП, разяснява експертът по потребителски права. "Договорите с общи условия с типизирани, с предварително едностранно изготвени от търговеца клаузи, за неопределен период от време и за
неограничен кръг от потребители. Промяната от страна на потребителя на вече одобрени правила за работа на търговци е фактически невъзможна", посочва Алипиев и подчертава ключовата роля на КЗП като
издаваща санкция за наличието или липсата на клаузи, които поставят потребителите в неравнопоставеност спрямо търговеца.
Заради наличието на прекомерно много неравноправни клаузи в потребителските договори в началото на 2019 г. Европейската комисия стартира наказателна процедура срещу България и прикани страната ни
да преразгледа неравноправните клаузи, за да се осигури подходяща защита на потребителите.
При потребителските кредити неравноправните клаузи се отнасят за общия размер и разходи по кредита, дължимата от потребителя обща сума и годишния процент на разходите, начините за изплащане на
кредита,
включително например за броя, периодичността и размера на погасителните вноски. "Като започнем от преддоговорната информация, която трябва да бъде предоставена на хартиен или друг траен носител, по
ясен и разбираем начин, като има изискване за големината на шрифта, можем да продължим със забрана за събиране на такси и комисионни за действия, свързани с усвояване и управление на кредита,
едностранно изменение на общия разход по кредита, правото на предсрочно погасяване и пр.", конкретизира Алипиев.
При телекомите пък най-често става дума за различен тип клаузи, които дават възможност на доставчика да изисква получаването на цената на недоставена от него услуга и така го поставят в
привилегировано положение спрямо потребителя. Например, потребителят трябва да заплати оспорена от него сума за услуга преди да е извършена проверката, разяснява той.
Във всички развити пазарни икономики функционира държавен регулаторен орган, който има компетенции, лостовете и прерогатива да влияе върху договорните отношения между търговците и потребителите. В
България тази основополагаща роля в регулирането на неравностойното положение на двете страни е на КЗП.