Разследването е за 800 хиляди лева неплатени данъци
Националната агенция по приходите е започнала проверки на българските собственици на автомобили, закупени от румънски граждани, но регистирани у нас. Предаването "Хрътките" по bTV припомня казуса.
Румънци масово регистрират автомобилите си у нас. Причината е, че им излиза в пъти по-евтино, отколкото в родната им страна. За тази цел българи предоставят имената си и дори има хора, които са „собственици” на над 500 автомобила.
Националната агенция по приходите е започнала проверки, тъй като данъци за тези коли не се плащат. Сред най-потърпевшите са застрахователите и Гаранционния фонд, които изплащат солидни обезщетения при катастрофи с автомобили с български табели.
Десетки хиляди автомобили с български табели се движат из румънските улици. Не защото хората от Северозападна България са се преселили в съседката ни. Причината е далеч по - прозаична. Финансова.
Тъй като пословичната през последните години икономическа криза се е отразила и там, съседите ни си правят сметки. И пестят от регистрация, застраховки, данъци. Затова са чести клиенти на нашия
КАТ. И слагат български номера.
Схемата, която всъщност не е незаконна, работи от години. Румънците отскачат до най - близките градове у нас. Дори е въведено неписано правило, че сутрин се обслужват редовите граждани и едва след
това - северните ни съседи.
„Средно общо освен за румънските и нашите по 40 автомобила на ден, като в това число, поне 10 - 15 са за наши съграждани, не за Румъния.Това се е превърнало в поминък”, обясни Красимир Живков -
началник на КАТ Видин.
С отварянето на вратите на КАТ сутрин, започва работния ден и на тези мъже. Готови да дадат името си. Дори има конкуренция помежду им, кой по-напред да обслужи клиентите. Докато едни бягат и
отричат на паркинга на КАТ, на опашката за регистрация срещаме Богдан Радоканов. Той разказва за схемата. По думите му има около 30-40 коли на негово име. В действителност, обаче на негово име има
92 коли. Въпреки, че твърди, че веднага след регистрацията ги прехвърля на собственика им. Богдан казва, че получава малко по-малко от 50 лв. на кола.
На паркинга срещаме и Душан от Дробета Турну Северин. Дошъл е да регистрира буса си. Признава, че това е петото превозно средство, на което поставя български табели. Изчислява, че му е 50 пъти по -
евтино. Твърди, обаче не ползва услугите на групата пред КАТ. Регистрирал ги на името на свой приятел.
„Всяко година по едно ауто, тук плащам данък, застраховки, технически прегледа, много е хубаво. Много е скъпо в Румъния, плащам 200 евро в Румъния на тая кола, 2000 евра за тая кола”, разказва той.
По думите му българина му прави пълномощно или договор. Според Душан и за „булгарите” е добре – „плаща се застраховки, данък, технически преглед, всяка година идвам, правим”.
Във Видин, където регистрациите са поминък, са и най-богатите на хартия хора. Има рекордьори, собственици на над 500 коли. Голяма част от тях вече не обитават адресите си по лични карти, показа
проверка. По телефона един от тях сподели, че няма значение дали 500 коли са на негово име, важното е, че и „вие да сте на моето място да няма къде да работите, това ще направите”.
Националната агенция по приходите вече е започнала проверки и е наложила запор на имоти и коли на трима основни играчи в схемата. Разследването е за 800 хиляди лева неплатени данъци.
Припомняме, преди две години, през септември 2011-та, ИНСМАРКЕТ организира международна конференция "Конференция: „Автомобилното застраховане в Югоизточна Европа: Трансгранични проблеми и решения". Веднага след събитието бе сформирана междуведомствена група, която да разреши въпроса. До днес обаче той остава отворен.
|
|
|