Пътищата все още не са готови за зимата, няма и бюджет за поддържането им, каза пред журналисти министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова
Въпреки това от 17 ноември се въвежда пълна готовност за почистване при снеговалеж и при зимни условия, което означава, че снегопочистващите фирми трябва да са готови.
"На 18 ноември ще се направи пълен преглед дали фирмите са готови с техника и със запаси от луга и пясък. Ако не са готови, ще бъдат санкционирани", предупреди Пгавлова. Тя обясни, че в много области са изтекли договорите на фирмите за зимна поддръжка. Процедурите за новите договори са обявени твърде късно и се създава критична ситуация, най-вече за края на зимата. Затова през следващата седмица Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) ще сключи временни договори с фирми по места, докато се сключат постоянни, четиригодишни договори, съобщава БТА.
Процесът по поддръжката се усложнява, защото сега в закона е написано, че АПИ трябва да чисти пътищата и в населените места. По-рано тези участъци се поддържаха от местните власти. Павлова изрази надежда да се подпишат договори с фирми, които чистят и в градски условия. Тя добави, че проблеми има в Смолян, Пловдив и в Габрово.
Тази година пилотно ще се въведе модел, в който при официално предупреждение за снеговалеж, фирмите да изпращат техниката си шест часа преди валежа към 300 рискови точки по цялата пътна мрежа, която е дълга 20 хил. километра.
Променя се и координацията на работа между АПИ и МВР, допълни Павлова. Ще уведомяваме за снеговалеж писмено фирмите и ще дублираме съобщенията към МВР, за да може да се осигури придвижване на почистващата техника и да не попада тя в задръствания, каза тя.
Ще има нова организация и в Пътната агенция. Освен Ситуационния център, работещ денонощно, ще има и мобилизационен център, който да координира действията на всички ведомства и фирми при кризи, каза председателят на УС на АПИ инж. Лазар Лазаров.
В момента в складовете на АПИ в страната има 75 хил. тона сол, като по опорните пунктове в страната са доставени около 55 хил. тона. Тези количества ще бъдат достатъчни при началото на зимата, но при по-тежка зима те няма да стигнат и затова фирмите са предупредени и трябва да имат договори за доставка. От нужните 233 хил. тона пясък има 142 хил. т, а от нужните 8000 т луга има 3700 тона.
От необходимите 3100 оборудвани машини сега са готови около 2300. Това не е голям проблем, защото фирмите за поддръжка се занимават и със строителни дейности, а оборудването на машините с гребла и кошове става много бързо, каза Лазаров.
През голяма част от годината повечето от старопланинските проходи са реално затворени, а два от тях Етрополе - Златица и Върбишкият проход, са затворени целогодишно, каза той. Много от водачите - чужди граждани, които се водят от GPS карти, навлизат обаче в тях и при зимна обстановка трудно могат да бъдат извадени. Затова тази година те ще бъдат затворени трайно с големи купчини инертни материали.
За зимата ще се затворят Троян - Кърнаре и Дюлинският проход, защото са с висока надморска височина, пада много сняг и трудно се чистят. Поддръжката на пътищата е много скъпа и ако искаме те да са непрекъснато в идеално състояние, бюджетът на АПИ трябва да е няколко милиарда лева, а това няма как да стане, каза Лазар Лазаров.
Директорът на ГД "Пожарна безопасност и защита на населението" в МВР Николай Николов, каза, че акцентът на ръководената от него агенция ще е насочен към малките населени места. За махалите и отдалечени населени места са доставени т.нар "моторни шейни", защото в тях често има възрастни и болни хора.
Ще бъде засилен контролът и на границите и колите, които влизат в страната, без да са подготвени, ще бъдат оставяни на паркинги до нормализиране на ситуацията, посочиха от агенция "Автомобилна администрация".