Това събитие промени кардинално вековните представи за процесите на покупко-продажба и предоставяне на финансово-банкови услуги
Първите прототипи на съвременните кредитни карти се появяват още в края на XVIII век. Това са били т.нар. "стокови чекове", върху които са се записвали покупките на дълг на клиенти. Естествено
става дума за определен състоятелен клиент, добре познат на донора - магазин и т.н., като по този начин самият клиент се "завързва" към дадения магазин.
В началото на 20-те години на миналия век редица петролни компании взимат на въоръжение този способ за "завързване" на клиентела, издавайки т.нар. "карти на учтивост", с които е могло да се
пазарува гориво на кредит.
Основният недостатък на тези карти се дължи на факта, че е могло да се пазарува на кредит само в съответния магазин или склад, където са издадени.
На 28 февруари 1950 г. настъпва истинска революция в емитирането на кредитни карти, с издаването на първата карта на Diners club.
Първата емисия е от около 200 карти, издадени за членовете на престижен клуб, с които е могло да се плаща в 14 ресторанта в Ню Йорк. Новото в случая е че между клиента и ресторанта се появява
финансова компания, която заплаща консумираните средства, като в определени случаи издава и кредит на клиента за посрещане на задълженията му. (Както повечето гениални идеи, и тази се появява
твърде любопитно. Член на компания, която вечеряла заедно в определен ден от седмицата на едно и също място, просто си забравил портфейла в къщи. Оттам и името - Diner.)
В изключително кратък срок собствениците на карти Diners club започват да се разплащат не само в ресторантите. По този начин основният проблем е отстранен - трудно е да се довериш на непознат, а
банката "няма да избяга", а това е основата на съвременната система за кредитиране - създаването на взаимно доверие със съответните гаранции.
Кредитните карти започват изключително бързо да се разпространяват - банките взимат комисион, а клиентите не носят в себе си дебели портфейли.
Пластмасовите кредитни карти се появяват благодарение на следвоенния икономически подем в САЩ и отчасти - в Европа, когато т-нар. Следна класа започва да отчита финансов излишък, а индустрията
започва да бълва продукти за продължително ползване - хладилници, телевизори и т.н.
Само за няколко години след пионерите от Diners club, все повече банки с охота започват да издават пластмасови кредитни карти на всеки, който има открита сметка в съответната компания.
За десет години - към началото на 60-те години няколко десетки милиона човека по света вече имат подобна карта в джоба си, а големите американски компании от сектора - Bank of America, American
Express, Chase Manhattan Bank организират национални и международни мрежи, изтласквайки от пазара по-малките играчи.
Към началото на 70-те години ползването на такива карти в САЩ и Европа става нещо традиционно. На пазара се появяват и сегашните лидери - Visa и MasterСard.
Днес около половината от извършените на Стария континент и отвъд океана покупко-продажби се извършват по този начин, като традиционното плащане кеш вече е под натиск и на пазаруването Online.