60% от потребителите се обръщат към омбудсмана едва след като са осъдени
322 са жалбите срещу топлофикациите подадени при омбудсмана на страната от началото на годината, като повечето от тях са срещу столичното дружество. Това стана ясно по време на форум за превенцията
на проблемните плащания в ютилити сектора, провел се в София. Зам.-омбудсманът на Република България Диана Ковачева уточни за в. "Монитор", че 60% от потребителите се обръщат към омбудсмана едва
след като са осъдени и дългът им е набъбнал неимоверно много и нещата са стигнали до съдебен изпълнител. По думите й много по-добре би било те да търсят съдействие от институцията или начин да се
разсрочат неплатените сметки много по-рано. "Общо 1800 са жалбите срещу всички монополисти за първите 4 месеца на годината, като всеки ден се подават по 20", каза тя по време на презентацията си на
форума. Според нея хората предпочитат да се обърнат към нас първо към омбудсмана, вместо да търсят правата си при монополиста, защото нямат доверие на доставчиците на услугата.
Ковачева добави, че много често хората не четат договорите, които сключват и не са наясно с тях. Други проблеми, на които тя отдели внимание е осъждането на потребители без те да бъдат уведомени и
несъразмерното високите допълнителни такси за прекалено малки дългове. "Проблем е и невъзможността длъжниците да оспорват цената, на която се продават имотите им от съдебните изпълнители", каза още
зам.-омбудсманът. Ковачева припомни случая от осъждането в Страсбург на Словения, където за неплатен потребителски кредит от 120 евро на човек е било продадено единственото жилище.
По думите й немалко от жалбите на потребителите са срещу колекторските фирми. В тази връзка тя информира, че е предложено да се забрани обществените доставчици на услуги да продават несъбраните си
вземания на фирми за събиране дългове. Другото предложение е да се даде възможност длъжниците да могат да оспорват цената, на която е обявено имуществото им на публична продан. Отделно трябва да се
подобри системата за уведомяване на длъжниците.
Председателят на Българска асоциация по водите инж. Иван Иванов предложи по-лесно да може да се спира ВиК услугата на абонатите, които системно не плащат сметките си. Освен това той лансира идеята
договорът на монополиста да бъде само с етажната собственост, а не с отделните клиенти. Иванов смята също за редно ВиК дружествата да плащат ДДС само върху върху приходите им.
На форума изпълнителният директор на "Топлофикация-София" Георги Беловски отчете, че за последния отоплителен сезон събираемостта на битовите сметки е над 89%. 7% е делът на несъбраните вземания,
като с 1% от абонатите има сключени споразумение за разсрочване на плащанията. В 3% от случаите се водят съдебни дела срещу битови потребители. При фирмените клиенти на столичното парно
събираемостта е 92 на сто, а несъбраните вземания са 3%.