Кризата ще обърне България и Европа към местното производство
За по-малко от месец над 65 фирми в България са се адаптирали да произвеждат предпазни материали в помощ борбата с COVID-19. На фокус в производството в момента са маски, дезинфектанти, предпазни
шлемове, предпазни очила, ръкавици, медицински консумативи, предпазни материали, хранителни добавки, дори и кабина за дезинфекция. При по-голямата част от фирмите това не е основната им дейност, а
се преориентират в ситуацията. Според д-р Мариана Дамова, създател на Industry Inform, услуга за предоставяне на бизнес информация за България, включила наскоро и директория в помощ на
COVID-19, най-бързо се преориентират шивашката индустрия, козметиката и фармацевтичната индустрия. Над 10 български модни бранда предлагат предпазни маски като моден аксесоар към тоалетите дори в
допълващи се материи и актуални за сезона цветове. Производител на съвременно облекло с бродерии в български народни мотиви започна да шие и подарява към всеки артикул маска с шевица.
Козметичните компании преминаха най-бързо към допълване на продуктовите си линии с дизенфектанти и почистващи препарати, щадящи кожата и унищожаващи вируса.
"Положителна тенденция е, че кризата и затруднените международни доставки ще обърнат България и Европа към местното производство. Това ще помогне и за запазването на част от работните места.
Неодстигът на предпазни средства в държави като Германия и Австрия предоставя и възможности за износ, когато вътрешните нужди на България бъдат задоволени и ограниченията за това отпаднат",
коментира д-р Дамова.
Дори в сектори, които по никакъв начин не са свързани с предпазните средства като офис консумативи и рекламни агенции търсят начин да отговорят на новото търсене. Печатници, които отчитат намалели
поръчки поради затворени офис-сгради и търговски центрове, стартират производството на предпазни шлемове, предпазни плексигласови стени за банкови офиси и други учреждения, магазини,
фризьорски салони, маски с печат, куки за безопасно отваряне на врати и други.